דילוג לתוכן העיקרי

שמיטה

שאלה

שלום מארי ערוסי.
א. האם מותר לשתול עד ראה"ש עץ ריחן בגינה?
ב. יש לי בגינה בפעם הראשונה אתרוג, לאחר
4.5 שנים מאז שנשתל העץ. ז. א שהשנה אני יכול כבר לקטוף את האתרוג הזה למצות ארבעת המינים. קראתי מאמרו בספר "משנת השמטה" בנוגע לאתרוג, שהוא כפרי ששית, וצריך לעשרו, ומצד שני אם אקטוף אותו לאחר ראה"ש הרי שאצטרך לשמור אותו בקדושת שביעית.
1. לגבי המעשר, הרי שאני צריך לקטוף אתרוג אחר כדי לעשר. יש לי אתרוג קטן ופגום (צפור עשתה בו חור) האם אוכל לעשר ממנו?
2. מכיון שזה טבל ודאי, איך אני אמור לעשר בדיוק? מה עלי לומר? (בדר"כ אני קונה תוצרת מעושרת, ועכשיו פעם ראשונה עלי לעשר טבל ודאי מהעץ שלי בגינה).
3. קדושת שביעית, והיה אם ארצה להשאיר את האתרוג על העץ, ולקטוף אותו בערב החג כדי שיגדל עוד קצת במשך השבועיים הללו - במה תתבטא? שפשוט אזהר מלזרוק אותו? ואם אוכל אותו, הרי שלאכול אותו בלי ביזוי? האם מותר יהיה לי לעשות ממנו מרקחת? תזכה לשנים רבות.

תשובה

א. כן.. ב.
1. קטוף אותו לפני ראש השנה, ותקטוף האתרוג הקטן הפגום ותעשר ממנו, או שתבקש ממישהו שיש לו אתרוג פסול שהוא טבל, שיתן לך חתיכת טבל ותעשר את האתרוג היחיד שגדל לך. 2 מאחר ומדובר בטבל ודאי, עליך לברך, ולומר את הנוסח שבסידור. אלא שאחרי תרומה גדולה, ומעשר ראשון ותרומת מעשר, עליך להפריש מעשר עני, כדין שנה שישית.
3. אם תקטוף אתו אחרי ראש השנה, גם כן תצטרך להפריש תרו"מ לחומרא, אלא שתצטרך גם לנהוג בו קדושת שביעית, כלומר שלאחר החג, כשתסיים את מצוות נטילת האתרוג, תאכל אותו כדרך אכילתו. חי לא מרוקח, ולא טחון. ואת הקליפה אם לא תאכלנה, השאר בשקית ניילון עד שתירקב מאליה.