דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י שלום עליך מארי.
רציתי לישאול את מארי כמה שאלות שנקלעתי אליהם בישיבה,
1. תפילת העמידה - תיקון הגוף - איך אנו צריכים לעמוד בתפילה רגל צמודה לרגל השניה או כמו עבד בהכנעה?
2. ברכה על הבושם - האם על הבושם בימנו ( מי בשמים) מברכים עליו מיני בשמים? מדוע פסק הרב עובדיה שעל מיני בשמים לא מברכים מה טעם לסיבתו?
3. תפילת הנץ - לפי שיטת הרמב"ם אנו חייבים להתפלל בנץ האם יש לזה היתר? האם אדם שמתפלל בשעה 7 ונוהג כפי הרמב"ם לא יוצא ידי חובת תפילה לדעת הרמב"ם?
4. שמיעת מוזיקה - האם לכתחילה לדעת רבינו אסור לשמוע מוזיקה כל יומות השנה? האם יש לזה היתר לגבי ימינו שהיום אי אפשר בלי מוזיקה.

תשובה

1. אבותינו לא נהגו לדקדק ולהצמיד לחלוטין את שתי הרגליים, אלא סמוכות זו לזו.
2. מי בושם שהם מי ורדים מברכים עליהם בורא עצי בשמים, כך לפי הרמב"ם וכך לפי השו"ע. אפשר שאתה מתכוון למי בשמים שאינם לא מפרי ולא מעשבים, ועליו יש לברך בורא מיני בשמים.
3. קרית שמע של שחרית, זמנה לכתחילה סמוך להנץ החמה, אבל לפני זמן זה או אחרי זמן זה, לשיטת רבינו רק בדיעבד או בשעת הדחק. אולם תפילת שחרית, זמנה לכתחילה, אחרי עלות השחר, משיכיר את חבירו ריחוק ארבע אמות. אולם מנהג ותיקין להסמיך גאולה לתפילה בעת הנץ. רבינו נקט לשון דיעבד רק אחרי ארבע שעות. אבותינו בתימן, נהגו להתחיל התפילה משעה שהשמיים היו בהירים, ויש להניח שעד גאל ישראל, הגיע הנץ. על כל פנים, בימינו שמתחילים את התפילות באיחור, כמו בשעה 7, או לאחר מכן, מן הראוי שיקרא קרית שמע לבדה בעת הנץ.
4. מותר לשמוע תקליט מוזיקה, לא זמרים עם כלי נגינה.
4.