דילוג לתוכן העיקרי

קריאת תורה אחר מוסף, בשבת

שאלה

היו 5 איש בלאדי, התפללנו בשבת פרשת קורח אצל נוסח שאמי, קראו בפרשת קורח, לאחר סיום התפילה, אנשי הבלאדי הוציאו ספר תורה מחדש, וקראו פרשת פינחס, הקורא קרא את כל הפרשה עם ברכת התורה, ברכה ראשונה, וברכה אחרונה, וכביכול יצאו סדר פרשת פינחס, אמנם בקשו מהציבור שישלימו מניין בכדי לקרוא בספר תורה, בסופו של דבר היינו 5 איש בלאדי, ו 8 איש אנשי שאמי, 2 שאלות 1, האם בכלל היו צריכים להוציא ספר תורה ולקרוא את הפרשה? כי אני יודע שהקריאה היא חובת ציבור ולא חובת יחיד, 2, האם היה חייב לברך? או זה ברכה לבטלה? אני מודה לרב על התשובה!

תשובה

1-2 לכתחילה לא היו צריכים להוציא ס"ת ולקרוא את פרשת פנחס, כי המיעוט בטל אצל הרוב, והרוב שאמי, והוא הציבור. וקריאת התורה היא חובת הציבור ולא חובת היחידים. בדיעבד, אם היו הבלדי מבקשים מהשאמי, שהשביעי, שקרא בסוף פרשת קורח יקראת את כל פרשת פנחס, הרי שהכל נעשה בדיעבד, כהלכה. אולם במקרה דנן, כבר סיימו התפילה, כלומר כבר אמרו קדיש, והקריאה הקודמת נסתיימה, ולא היו רשאים להוציא ס"ת פעם שניה, ולקרוא בו, אחד, את כל פרשת פנחס. כי אין באותה שבת חובת ספר
תודה שני, ואין קריאה של קורא אחד בשבת, אלא ביום חול לא פחות משלושה, ובחו"מ ור"ח לא פחות מארבעה, וביו"ט לא פחות מחמישה, וביוה"כ לא פחות מששה. ובשבת לא פחות משבעה. ולכן אותה קריאה, אינה כהלכה כלל, ובודאי שלא היו רשאים לברך על אותה קריאה, ואותן ברכות הן לבטלה.