דילוג לתוכן העיקרי

חזרת הש"צ בקריאה ראשונה ועוד..

שאלה

שלום לכבוד הרב.
יש לי 2 שאלות אליך, אודה אם תוכל להשיב עליהן: יש לי שאלה בעניין קדושה במנחה או מוסף כאשר חזרת הש"צ נעשית בקריאה ראשונה. שמעתי הרבה דברים לגבי זה וכל אחד אומר משהו שסותר משהו אחר ששמעתי. אשמח להסבר מה עושים ולמה עונים. קדוש - עונים כרגיל עם הרמת העקבים. משבחים ואומרים - עונים עם הרמת עקבים או כריעה? אמן - עונים? לא? ימלוך? אתה קדוש אומרים בלחש אחרי קדושה? לא אומרים? האם מותר לענות אמן אחרי ברכת מגן אבות ומחיה המתים בחזרת הש"צ בקריאה ראשונה? הרי אנחנו באמצע 18...? ועוד שאלה, אני מתפללת קצת ביותר אריכות מציבור המתפללים בביה"כ וקורה מצב שבערבית של שבת אני מפסידה באופן קבוע את יום השישי.. עד הקדיש לאחר מכן, וזה די חסר לי.. אז ניסיתי להתחיל 18 לבד בלי לחכות להם כדי שאני יאמר איתם ביחד את יום השישי ואת שאר הקטעים אבל בכל מקרה אני מפסידה את זה. אז מה עדיף? להתחיל 18 לבד ואז להפסיד חצי קדיש של לפני 18 או להתפלל ביחד איתם ולהפסיד את הקדיש אחרי 18? או שאין הבדל?
תודה רבה, ותזכה לעשות תמיד.

תשובה

1. יש שנהגו להתפלל מוסף ומנחה תפילה אחת, שהש"ץ מתפלל בקול מלה מלה, והמתפללים מתפללים עמו בלחש מלה מלה. במקרה זה אין המתפללים אומרים קדושה עם הש"ץ מלה מלה, אלא שומעים ואומרים קדוש קדוש קדוש, וכם עונים ברוך כבוד ה', וכו' וימלוך. וכשהש"ץ מסיים את הקדושה, כל יחיד אומר בשקט "אתה קדוש ושמך קדוש וקדושים בכל יום יהללוך סלה, ברוך אתה ה' האל הקדוש". הגבהת העקבים בעת אמירת קדוש בקדושה, אינה דין, אלא מנהג. והרמב"ם לא הזכירו.
2. בליל שבת לא מתפללים ב - 18-19 ברכות אלא שבע ברכות. ואם את כל כך חפצה להיות שותפה באמירת יום השישי וברכה מעין שבע, עליך להזדרז בתפילת הלחש, כי כל תפילה בציבור, אין מאריכים בה, רק אומרים אותה מלה מלה, כמרצה מעות ולא יותר.