דילוג לתוכן העיקרי

עונש הבנים

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה! בתשובתך הקודמת אליי כתבת שבנים קטנים שעדיין אין להם אחריות על מעשיהם יכולים להיפגע בגלל אבותיהם ואין בכך משום עוול של הקב"ה. אינני מבינה - הם נפגעים על לא עוול בכפם!! בגלל שאביהם פשע!! בודאי שיש פה עוול וחוסר צדק מצד ה! אלא אם כן תאמר שאותה נשמה הגיעה לעולם כשהיא חייבת וגילגלו חובה ע"י חייב. זה יותר הגיוני. מה דעתך? אודה על תשובה מהירה נ.
ב. ברצוני לבחור לי רב איתו אוכל להתייעץ בבעיות הלכתיות ואמוניות שונות. האם אוכל לבחור בך כרב שלי? ואם כן האם אוכל לקבל את מספר הטלפון והכתובת? ואם לא על מי אתה ממליץ?

תשובה

עוול נחשב כשמישהו פוגע במישהו אחר, או ברכושו. אבל כשה' שהוא הבורא, והוא האדון, מביא בריה ונוטלה, למי הוא עשה עוול?! הרי הכל שלו. אשר לאדם, הוא אינו אדם אלא בשכלו, לא בגופו. כי גם הבהמה היא גוף, והאדם מיוחד שנברא בצלם אלהים, דהיינו בכח השכל, כי רק בגלל זה ה' מצווה אותו במצוות לתועלת האדם. וכל עוד האדם לא הגיע לגיל חיוב במצוות, הוא טרם נהיה אדם שנברא בצלם אלהים, הוא אמנם עדיף מבהמה, כי שכה שיש לו שכל, שיבשיל ויגיע לדרגת צלם אלהים בגיל המצוות, אבל בטרם אותו גיל, הוא עדיין לא אדם מושלם, שכבר נקרא צלם אלהים. ומשום שהילדים הקטנים הם כמו ממון ההורים, וה' מעניש את האדם, שעבר עבירה, פעמים בגופו, פעמים בממונו, פעמים בילדיו הקטנים, שכאמור הם טרם נהיו עצמאים באישיותם, זוהי שיטת הרמב"ם. ולבעלי תורת הגלגולים, שיטה בפני עצמה. ניתן לשאול אותי או ע"י אתר "מורשת", או ע"י טלפון לרבנות קרית אונו.