דילוג לתוכן העיקרי

שאלות ומקורם.. קול באישה, לימוד משפטים, ואמירת שלום עליכם ואשת חיל

שאלה

לק"י לכבוד הרב רצון ערוסי, שלום וברכה.
ברצוני לשאול כמה שאלות:
1. מה המקור לאיסור קול באישה ערוה?
2. מה דעתו של הרב לגבי מצב שבו בחורה לומדת משפטים?
3. אמירת "שלום עליכם" ואשת חיל בערב שבת, מה מקורם והאם הם מיותרים?
תודה.

תשובה

1. קול באשה ערוה, הוא שייך לאביזרייהו דעריות, שלפי רבינו הוא לאו מן התורה, לא תקרב לגלות ערוה.
2. הדבר תלוי בתכלית הלימוד שלה, שהרי דבורה שפטה את ישראל בהוראת שעה. הבעיה היא כהתנהגות נורמטיבית, עד כמה אשה ששופטת או משמשת כפרקליטה לכל דבר ועיקר, קרובה למתווה האידיאלי של האשה בישראל.
3. אלו מנהגים מאוחרים של מקובלים. והם מבחינה עקרונית וכללית טובים. אלא שכל מנהג כזה, נבחן ע"י תלמידי חכמים, והיו שהסתייגו מן הנוסח שיש בפיוט שלום עליכם ממלך מלכי המלכים... ולכן אני מציע לנוהגים לאמרו, לומר "מלך מלכי המלכים", ללא האות מ' שלפני מלך. וכן ברכוני לשלום, שהרי כלל הוא שלא יצווח לא למיכאל ולא לגבריאל, רק לה' באופן ישיר ובלי תיווך. ולכן אני מציע לנוהגים כן, לומר: "ברכוהו בשלום", שלומר שהמלאכים ישבחו את ה' במידת השלום שלו. שהרי דוד המלך חיבר מזמור שבו קרה למלאכים לברך את ה' ולשבחו. וכן על דרך זו.