דילוג לתוכן העיקרי

2 שאלות

שאלה

2 שאלות
א. הרחתי ריע לא טוב כשמשפחתי עשתה הבדלה במטבח. אני לא יודע אם שאר משפחתי הריחו את הריח הלא טוב, אך אבי כבר עמד להתחיל בהבדלה וכיונתי לצאת ידי חובה, גם אם יכול להיו תשיש ריח רע שא"א לעשות הבדלה בחר ההוא. האם אני צריך לחזור על הבדלה שוב? יכול להיות שלא באמת מדובר בריח רע, אולי זה ריח של אוכל שאני לא אוהב, או ריח לא טוב שלא נחשב כריח רע לברכות, או דבר מהסוג הזה. הפח אשפה בחדר היה סגור. אז אני לא בדיוק יודע מה לעשות. מצד אחד, אם הבדלתי בתפילה אז אם אני לא טועה הבדלה על הכוס דרבנן ואז ספק להקל ואני לא צריך לחזור. אך מצד שני, אולי בגלל שחשבתי שיש ריח רע בחדר, ובמת היה אז אם הבדלתי עם מחשבה זו בתודעה אני לא יכול להקל. אז מצד אחד אני נוטה לרצות שהעניין נחשב ספק להקל, אך מצד שני יכול להיות שגרמתי לספק בעצמי, ואז האם זה עדיין נחשב ספק שצריך להקל בו?
ב. האם בטיול מותר לפסוע פסיעה גסה, לא בשבת אלא ביום חול, לצורך עמידה בקצב, הגעה לחבריי מקדימה, או סתם בשביל שטיול לא יקח המון זמן כי אני לא רוצה ללכת בפסיעות גסות, אלא מותר לי ללכת באיזה קצב שאני רוצה בזמן טיול?

תשובה

א. אין לברך או לקרוא ק"ש או להתפלל במקום שיש בו צואה, או ריח רע שיש לו עיקר. הוריך הבדילו ולא הריחו - ההבדלה הבדלה. גם אתה שהרחת, הנך מסופק בעניין הריח, לכן גם אתה יצאת ידי חובה.
ב. כן, כי מדובר בטיול, או בהתעמלות. ולא התכוונו חז"ל אלא להולך רגיל, של חיי שיגרה.