דילוג לתוכן העיקרי

כלמיני שאלות מציקות

שאלה

שלום הרב, יש לי מספר שאלות:
1. האם מותר להתפלל/לברך עם גרביים?
2. האם נשים חייבות ב"שיר המעלות" לפני ברהמ"ז? (וזה רק בשבת?)
3. האם חייבים לטל ידיים לאחר כל נגיעה קלה בשיער באמצע התפילה?
4. דף שבראשו רשום "בס"ד"- מותר לזרוק לפח? 5 אם הורי מביאים לי כסף אני צריכה לתת מעשר? (אני מעל 18)
6. קיבלתי על עצמי בלנ"ד להשתפר ב"נתינה", לא כ"כ הולך לי.. מהיכן כדאי להתחיל? ואיפה אני יכולה ללמוד על מידה זו יותר?
7. האם מותר לנשים לתפוס טרמפים, בצניעות כמובן?
תודה רבה וסליחה על ההתקפה...

תשובה

1. כן.
2. גם הגברים אומרים אותו מטעם מנהג. והוא רשות ולא חובה.
3. הכונה בנגיעה בשיער כשאדם מזיע ויש מלמולי זיעה ואפשר שיטנף את ידיו, אבל נגיעה בסתם, אינה מחייבת נט"י. ולפי הרמב"ם גם נגיעה בשיער שיש בו מלמולי זיעה אין חייבים בנטילה.
4. מותר.
5. מעשר כספים מנהג לתת מכל ההכנסות שאדם מקבל כולל מתנות. אם עדיין את בת 18 ואת סמוכה על שולחן אביך, הרי כל מזונותייך שניתנים לך ע"י אביך הם מעין צדקה. ויש להניח שעל הכסף שניתן לך הוא כמו דמי כיס לצרכיך, והוא צדקה. וע"כ הניזון מכספי צדקה, אינו חייב במעשר כספים, אלא מצווה שיתן משהו לצדקה.
6. ככל שתרבי בכך כן תרגילי את עצמך לתת, כמו שכתב הרמב"ם בפירוש המשנה לאבות פ"ג יח, שאין המדות הטובות נקנות עפ"י גודל המעשה אלא בריבוי המעשים, והיא שאין המדות נקנות אלא כשהאדם חוזר על המעשים הטובים פעמים רבות ובכך נקנית לאדם תכונה לכך. ומוסיף הרמב"ם משל שאם אדם יתן אלף דינרין בפעם אחת לאדם אחד, לא תיקנה מדת הנדיבות, לעומת אדם שיתן אלף דינרין באלף פעמים, הרי שנקנית לו מידה הנדיבות.
7. אין היתר לתפוס טרמפים ואין ראוי כלל לבת ישראל לעמוד בכבישים לעצור רכבים, ויותר מכך להכנס לספק קרוב לודאי לאונס או פיקוח נפש. ובימים אלו, גם גברים צריכים להימנע שלא להשתמש בטרמפים, רק עם מכרים בלבד, בגלל פקוח נפש.