דילוג לתוכן העיקרי

ספר הכוזרי

שאלה

שלום לכבוד הרב,
בפתח דברי
רציתי להודות לרב מקרב לב על הזמן שהוא משקיע בענייה לשאלות באתר זה. אני נהנה כל פעם מחדש ללמוד את תשובותיו של הרב.
וכעת לשאלתי: בספר הכוזרי בסעיף כ"ז נאמר לגבי גרים - אמנם כן ומי שנספח אלינו מן העמים במיוחד יבואהו מן הטוב אשר יוטב לנו ולא ישוה עמנו ע"כ. שם במקום מעיר מארי איני יודע במה, ולא מה כוונת ריה"ל ע"כ. לכאורה, כוונת ריה"ל פשוטה לפי שתי ההלכות ברמב"ם, כדלקמן:
א. פט"ו מהל' איסורי ביאה ה"ז - ממזר מותר לישא גיורת וכן הממזרת מורת לגר והבנים משניהם ממזרים שהולד הולך אחר הפגום שנאמר בקהל ה' וקהל גרים אינו קרוי קהל ה'.
ב. פ"א מהל' מלכים ה"ד - אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות... לכאורה נראה ההבדל פשוט מהו ההבדל בין גר לבין יהודי מבטן ומלידה. אודה לרב מאד אם יברר לי את דברי מארי זצ"ל. דבר נוסף שרציתי לשאול הוא לגבי דבריו של הרב בכנס למורשת מארי, לגבי הקשר עם תלמידי הישבות לגבי הפצת דברי רבינו ומארי. אני הנני תלמיד ישיבה וארצה לקחת בזה חלק.
בתודה מראש ובברכת התורה, רועי מדמון

תשובה

א. אין ספק שיש הבדל מהותי בין גישתו של רבינו לבין זו של ריה"ל, ביחס למהות עמנו וקדושתו. שלפי רבינו, אין המוצא האתני רלבנטי כלל, רק התורה והמצוות והאמונה. ולפי ריה"ל, יש לרבנטיות למוצא האתני של היהודי שיש לו תוספת קדושה, לזכות בנבואה. אשר לשתי ההלכות שציינת, דומה שאינן קשורות לעניין העקרוני הנ"ל. כי נישואי ממזרים עם גרים אינו שופע בטובה, אלא גזירת הכתוב, שלא יבוא ממזר בקהילת ה' והגרים אינם קהל, רק יחידים, יהיה מספרם אשר יהיה. ועניין המלך גם הוא גזירת הכתוב מקרב אחים. ואולי זהו דין אלקי שנועד להבטיח, שחלילה לא נופתע ממלך ממוצא גרים שיהיה חלילה כסוס טרויאני בתוכנו.
ב. אנא התקשר למכון מש"ה בטל' 03-5351119.