דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י יורינו רבינו:
א. רבינו בשבת פ"ח הי"ד כותב: "המשמר יין או שמן או מים וכן שאר המשקין במשמרת שלהן - חייב... אבל מסננין .... מים צלולין בסודרין ובכפיפה מצרית כדי שיהא צלול ביותר". ומארי שם אומר שרבינו סובר שמשמרת אפי' מים צלולין אסור. לפי"ז מה יהיה הדין בברזים שלנו שיש בהם מסננת? ומה הדין ב"בריטה" שמסננת את המים? (האם נחשיבה כמשמרת או כמסננת).
ב. הטעם לפי רבינו שחייב במשמרת הוא בורר או מרקד. מה שייך טעם זה למים צלולין ביותר?
ג. בהל' תעניות פ"א ה"ח כותב רבינו: "וכל תענית שאוכלין בה בלילה בין ציבור בין יחיד ה"ז אוכל ושלותה עד שיעלה עמוד השחר והוא שלא ישן אבל אם ישן אינו חוזר ואוכל". מארי (שם אות י"ח): " תיבת 'חוזר' לכאורה מיותרת היא אלא ה"ק אכל וסילק ורצה לאכול עוד - חוזר ואוכל. אכל וסילק וישן אינו חוזר ואוכל". ואילו לאחר מכן מביא מנהג תימן שנהגו לאכול בערב, לישון, ולקום לפני עוה"ש ולאכול שוב. וה"ז סותר שכתב "אכל וסילק וישן - אינו חוזר ואוכל"?! (או אולי נאמר שדייק לכתוב "וסילק" ובתימן לא סילקו, וא"כ מה משמעות הביטוי "לסלק" את האוכל?). בברכה.

תשובה

א. דע ששיטת רבינו בעניין שימור היא חמורה יותר מן השו"ע, כי הוא אוסר אפילו לסנן מים צלולים במסננת המיועדת לכך, מדרבנן. אעפ"כ נראה שמותר אפילו לפי רבינו לפתוח הברז שבפיו יש מסננת או פילטר, אע"פ שהיא מסננת שלו, משום שהשינוי הוא שהפותח את הברז אינו יוצק מים לפילטר אלא משחרר את השסתום, והמים זורמים מאליהם. לא כן בבריטה. בה יוצק האדם מיד ע"ג הבריטה, שהיא המסננת שלו, שאע"פ שהמים צלולים, לפי רבינו אסור. ומשום שהוא נוהג כדרך המסננים ע"י יציקה. ורק אם יניח על הבריטה מע"ש או בפי הקנקן, מטלית בד, ויצוק המים לתוכה, אע"פ שהם עוברים גם את הבריטה, נראה שבכדאי גוונא מותר. וכן השימוש בתיון, לפי רבינו צריך לתת טעם אחר להיתר. בגלל שהעלים בקרקעית התיון. והנוזל בלבד עובר דרך המסננת של הזרבובית, ואפילו כשהעלים נשארו בלי הרבה נוזל, סוף סוף אין הוא יוצק מים על שמרים, שנמצאים במשמרת שלהם. וכן הוא לא מוציא שמרים במצקת מתוך הנוזל.
ב. כי זו ברירת פסולת מאוכל, וכמו שמרקד הקמח ששמים על הנפה יורד למטה, והשמרי נשארים בנפה, ודבר זה אסור מן התורה רק שמשמר יין עכור וכיו"ב.
ג. הסילוק האמור בהלכה זו אינו במעשה אלא במחשבת האוכל, שאם אכל בערב בליל התענית, והתכוון לחזור ולאכול לפני עלות השחר, הוא נחשב כמי שלא סילק, ולכן השינה אינה מפקיעה זכותו לאכול לפקני עלות השחר. כי לדעת מארי, הלכה כלישנא בתרא ולקולא. ולכן רק אם סילק וישן, אז פקעה זכותו לאכול לפני עלות השחר. אם אם סילק ולא ישן, זכאי לאכול לפני עלות השחר, וכן אם לא סילק (כי התכוון לחזור ולאכול), אע"פ שישן, מותר לו לאכול לפני עלות השחר.