דילוג לתוכן העיקרי

היחס לתורת הקדמונים

שאלה

לכבוד הרה"ג רצון ערוסי, יש לי מספר שאלות שכולן סובבות סביב ענין אחד -
א. מהו דעת רבינו הרמב"ם ביחס לאיסור לחלוק על הקדמונים? האם רבינו שחי בתקופת הראשונים סבר שאין לבני תקופתו הרשות לחלוק על הגאונים?
ב. האם במחשבתו ההגותית/מחשבתית של רבינו יש התייחסות לעקרון של "ראשונים כמלאכים" ו/או למושג של "התמעטות הדורות"?
ג. מה דעת רבינו ביחס לעקרון המופיע בספרות הגאונים של "הלכתא כבתראי"?
ג. האם בתורתן שלבני תימן נעשתה הבחנה בין ראשונים לאחרונים כפי שהיא מקובלת כיום?

תשובה

א. לדעת רבינו, גם אחרון שבאחרונים יכול לחלוק, בכבוד, ובצורה מבוססת עם ראיות תלמודיות, על ראשון או גאון.
ב. אין זה עקרון, אלא הערכה שהקדמונים היו כמלאכים, אבל לא בגלל שהמתעטו הצורות בשכלם, אלא בגלל האווירה הכללית, חורבן, העדר נבואה, אין לימוד תורה בצורה האמתית, ובהיקף גדל, אבל למרות כל אלה אפשר שיימצא חכם גדול ביותר גם בתקופה שלאחר החורבן.
ג. לדעת רבינו, זה היה כלל תקופה מסוימת בתקופת האמוראים, ואינו כלל לדורות ובוודאי לא לתקופה הבתר תלמודית.
ד. לא ידוע לי.