דילוג לתוכן העיקרי

לא תתגודדו והבחירות

שאלה

קראתי את מאמרו של הרב על איסור "לא תתגודדו": http://www.kipa.co.il/jew/show.asp?id=4285 ורציתי לשאול, לכאורה כל מערכת הבחירות והמפלגות יש בה עבירה על "לא תתגודדו", שהרי יש כמה מפלגות בכל יישוב, וגם אחרי שהציבור מצביע ובוחר, המפלגות עדיין ממשיכות לפעול ולנסות לשכנע את הציבור לעבור לצד שלהן, ולכאורה זה ממש "אגודות אגודות". אפשר למצוא היתר פורמלי, שלא מדובר כאן במחלוקת על דברי תורה אלא על הנהגת המדינה, אך יש להשיב:
א. הבחירות בהחלט קשורות גם לענייני תורה והלכה, ויש רבנים רבים שפוסקים שיש מצוה להצביע למפלגה זו או אחרת.
ב. גם אם מדובר בהנהגת המדינה בלבד, מה הסברה להוציא עניין זה מהמצוה "לא תתגודדו"? והרי, כפי שכתב הרב, "אפילו מחלוקת הלכתית, שהיא ביסודה חיובית, כגון שני בתי דין בעיר אחת, שמנהגיהם שונים, אין להתיר" - קל וחומר מחלוקת שאינה הלכתית! אם כך, מה ההיתר לקיומן של מפלגות שונות?

תשובה

המילה "מפלגה" משמעותה פילוג, ובושה וכלימה היא העובדה שבקרב עם ישראל, בעת הזאת, חרתו על דגתם את השם "מפלגה", כאילו הפלגנות כשרה, ואפילו קדושה, בגלל הדמוקרטיה. והיה לנו לאמץ את המילה בית מדרש, או תנועה, כשהכוונה היא שיש משא ומתן בין בתי המדרש או בין התנועות, ודברים שיש הסכמה עליהם, חייבים הם לפעול מתוך הסכמה, ולא לקדש את אי ההסכמה. זו צריכה להיות השיטה, כדי שתהיה כשרות הלכתית לבחירות, אבל לצערנו, כל מפלגה כביכול מקדשת אידיאולוגיה שלה, ותחת הדגל האידיאולוגי, יש אינטרסים אישיים וכיתתיים, וזו אינה דמוקרטיה אמתית. ובוודאי לא לפי ההלכה. חרף מצב זה עלינו לדעת, שאסור לנו לפרוש מן המשחק הפוליטי "הדמוקרטי" בישראל, רק משום שהוא אינו תואם את ההלכה, כי חייבים אנו להגן על דברים יהודיים חיוניים, ולו אפילו באמצעים הפוליטיים הקיימים.