דילוג לתוכן העיקרי

דין קבוע

שאלה

לק"י לכבוד מו"ר עט"ר הרב רצון ערוסי הי"ו שלום דין קבוע אינו מובן לי לא הלכתית ולא הגיונית, להלן שאלותיי שהן אחת בעיקרון.
1. במקרה ומצאתי בשר בשוק/ברחוב, כאשר המצב הוא שרוב החנויות הן כשרות (תשע לעומת אחד) הרי אנו הולכים אחרי הרוב. לעומת זאת כאשר אדם שוכח מאיזו חנות הוא קנה אעפ"כ אין אנו הולכים לרוב, ואז אומרים דין קבוע כמחצה למחצה דמי, יש ספק ולכן הבשר אינו מותר באכילה. ואני שואל הרי הספק בשני המקרים הוא זהה? מה הקבוע פה? לא ברור לי.
2. לגבי פסח: בהלכות רבנו חמץ ומצה פרק ב הל י: " הניח תשעה ציבורין של מצה ואחד של חמץ, ובא עכבר ונטל, ולא ידענו אם חמץ אם מצה נטל, ונכנס לבית בדוק-- צריך לבדוק, שכל הקבוע כמחצה על מחצה". מה קבוע כאן? האם זה הבית? מה ההסבר? וכן ההלכה הבאה יג: "שני ציבורין אחד חמץ ואחד מצה, ושני בתים אחד בדוק ואחד שאינו בדוק, ובאו שני עכברים זה נטל חמץ וזה נטל מצה, ואין ידוע לאי זה בית נכנס זה שנטל החמץ; וכן שני בתים בדוקין, וציבור אחד חמץ, ובא עכבר ונטל, ואין ידוע לאי זה בית נכנס; או שידע שנכנס לאחד מהן, ונכנס אחריו ובדק ולא מצא כלום; או שבדק, ומצא כיכר: בכל אלו, אינו צריך לבדוק פעם שנייה -- שאין כאן קבוע". האם בגלל שבית אחד בדוק ובית שני אינו בדוק אין קביעות? וכן החלק השני של ההלכה: "וכן שני בתים בדוקים וכו"' לא ברורים! אנא מורנו הסבר. וסליחה על ההטרחה, אני יודע עד כמה אתה עסוק. בברכה ר

תשובה

1. כשאדם מוצא בשר בשוק, הספק הוא על הבשר. מהו בשר זה, כשר או לא כשר. והואיל והבשר לא נמצא במקום קביעותו, אלא כבר פרש ממקום קביעותו, אנו הולכים אחר הרוב, כמו בכל התורה כולה, ואומרים כל דפריש, מרובא דפריש. אבל כשאדם נכנס לחנות וקנה בשר, ושכח מהיכן קנה, מחנות כשרה או מחנות לא כשרה, השאלה לאיזו חנות האדם נכנס. והואיל והוא נכנס לחנות אחת, והואיל והיו לו שתי אופציות כשר או לא כשר, אע"פ שהיו תשע חנויות כשר, ואחת לא כשר, מבחינת כניסתו לחנות, היו לו רק שתי אופציות כניסה לחנות של כשר, או לחנות של לא כשר. זהו הנקרא קבוע, וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי.
2. כיפ שתבין עליך רק להחליף את האדם בתשובה דלעיל, בעכבר, שבשאלה זו. שהרי העכבר נטל רק ככר אחד, או מהערימה של מצה, או מערימה של חמץ. והרי זה קבוע וכמחצה על מחצה. ואידך זיל גמור.