דילוג לתוכן העיקרי

אסתר המלכה וייחוד

שאלה

1. מה הפירוש המדויק "אסתר קרקע עולם היתה"? קשה לי קצת להבין איך יכול להיות... (הלא אף באונס אמרו תחילה באונס וסוף ברצון) האם הכוונה רק לאסתר? או גם נשים אחרות יכולות להיות כך? ראיתי שיש דיון ברמב"ם הל' יסודי התורה בקשר לקידוש ה' וחילולו בנושא זה שנושאי כליו של הרמב"ם הביאו כלל זה. מה דעת מארי יוסף בנושא? והאם דעתך שונה?
2. התחתנתי לפני שלשה שבועות, והשבוע למדתי כי ישנה בעיה לפי הרמב"ם לברך שבע ברכות (לבטלה?) כי אין ייחוד גמור בדירה שבה יגורו בני הזוג אלא כהשכרת מקום באולם, והאם אין זה כאכסנאי שאסור לבעול ואז אין האשה ראויה להיבעל ואין נישואין?

תשובה

1. עיין דברי מארי, יסודי התורה, ה, ב, אות ה, שרק אסתר (שלדעת רבינו היא היתה פנויה ולא אשת איש) נידונה כקרקע עולם. ולא היתה מצוהו ליהרג ולא לעבור. אבל אשת איש שגוי רוצה לאנסה, תיהרג ולא תעבור, כי האונס בג"ע הוא רק באשה ולא באיש. כי איש שאונסים אותו לבעול ערווה, לא יהיה לו קישוי. כי אין קישוי בלי רצון.
2. יש מקפידים שהחתן יעשה מעשה קניין על חדר הייחוד, מבעל העולם. אך לענ"ד, די בכך ששכר את האולם, ואת חדר הייחוד, והייחוד הוא שהחתן לאחר האירוסין, מכניס את הכלה לרשותו, ומתייחד עמה לצורך נישואין.