דילוג לתוכן העיקרי

הבנת קטע בגמ'

שאלה

שלום עליכם. האם בקטע הבא מזבחים ד ע"ב מתפרשת המילה תיק"ו גם כן כתשבי יתרץ קושיות ואבעיות? "אשכחן זביחה וזריקה קבלה מנלן וכי תימא לילף מזביחה וזריקה מה לזביחה וזריקה שכן עבודה שחייבין עליה בחוץ אלא אמר רב אשי אתיא מאיל נזיר דכתיב ואת האיל יעשה זבח שלמים שתהא עשייתו לשם שלמים ואם אינו ענין לשינוי קודש דנפקא ליה מהתם תנהו ענין לשינוי בעלים אמר ליה רב אחא בר אבא לרבא אימא יעשה כלל זבח פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט זביחה אין מידי אחרינא לא אי כתיב יעשה שלמים זבח כדקאמרת השתא דכתיב יעשה זבח שלמים הוה ליה כלל שאינו מלא וכל כלל שאינו מלא אין דנין אותו בכלל ופרט רבינא אמר לעולם דנין ולה' חזר וכלל אמר ליה רב אחא מדיפתי לרבינא והא לא דמי כללא קמא לכללא בתרא כללא קמא מרבה עשיות ותו לא כללא בתרא כל לה' ואפילו שפיכת שיריים והקטרת אימורין הא תנא דבי רבי ישמעאל בכללי ופרטי דריש כי האי גוונא כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש עבודה ובעינן לשמן אף כל עבודה ובעינן לשמן אי מה הפרט מפורש עבודה וחייבין עליה בחוץ אף כל עבודה וחייבין עליה בחוץ שחיטה וזריקה אין קבלה והולכה לא אי נמי מה הפרט מפורש דבר הטעון צפון וישנו בחטאות הפנימיות אף כל הטעון צפון וישנו בחטאות הפנימיות שחיטה וקבלה אין זריקה לא איכא למימר הכי ואיכא למימר הכי שקולין הן ויבאו שניהן לישנא אחרינא וחדא חדא תיקו במילתא"
בתודה ובברכת חג פורים שמח

תשובה

עיין הנוסחה האמתית בדברי הר"י עמר שניקד התלמוד לפי מסורת תימן, תֵיקוּם במילתה. ואליבא דאמת כל תיקו שיש בתלמוד, הוא קיצור של תֵיקוּם. כלומר, שתעמוד במצב של אי הכרעה, עד שיוברר הדבר ויוכרע, אלא שדרשו את הקיצור תיקו, כאילו היה נוטריקון. תשבי יתרץ קושיות ובעיות. ומאחר וכך דרשו, ניתן ללכת בעקבותיהם, ולומר תימני יתרץ קושיות ובעיות, שנוסח תימן המדויק מתרץ קושיות ובעיות.