דילוג לתוכן העיקרי

בירור הלכה ברמב"ם

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי. אני מקווה שהנסח את השאלה נכון. בספר זמנים פרק ב הלכה יא' לגבי יולדת נאמר כי מדליקין לה את הנר אפילו היא סומא. ידוע כי אצל הרמב"ם ערך אמת הוא ערך מאוד גבוה ועליון. השאלה היא כך. האם לא עדיף בכל זאת לשקר ליולדת סומא על עניין הדלקת הנר מאשר כן להדליק לה את הנר ובכך לעשות איסור שבת? כלומר האם יש מקרים שכן אנו נעדיף לשקר ובלבד שלא לחלל שבת כמו במקרה זה?

תשובה

ההיתר להדליק נר בליל שבת בשביל חולה שיש לו סכנת נפשות, שהוא סומא, הוא צורך נפשי ופסיכולוגי. אמרו חכמים שהסומא מברך בבוקר יוצר אור ובורא חושך, בגלל שהוא נהנה שיש אור, ואחרים רואים אותו ויעזרו לו. כלומר, הסומא חי בפחד, בגלל שהוא לא רואה, שמא לא רואים אותו, וחוסר הביטחון שלו הוא פוגע בו, וכל שכן כשהוא חולה מסוכן. ולכן אין לשקר בנסיבות כאלה. פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה, חוץ מע"ז וג"ע, ושפ"ד. הגע בעצמך. שנשקר אותו ולפתע ייכנס מישהו שלא יודע כלל שיש חולה מסוכן בבית, או יודע, ומבקר אותם בקול, מדוע יש פה חושך, וכשהסומא שומע הדבר יזיק לו ויסתכן. זאת ועוד, עם אור נוכל לטפל בה טוב יותר ובטוח יותר.