דילוג לתוכן העיקרי

חשיפת ילדים לסרטי פחד

שאלה

לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א,
1) האם יש דעה הלכתית הקובעת, בנוגע לעירוב חצרות, שאם יש שניים או שלושה בעלי חצרות גויים במקום בו דרים כמה מאות בעלי חצרות ישראליים העירוב בו משתתפים הישראליים כשר למרות שלא שכרו מהגויים את רשותם. זאת אומרת שבעלי החצרות הגויים מתבטלים במיעוטם ולא חלה חובה על הישראלים לשכור את רשותם?
2) לאחרונה התבקשתי לשבת אצל שכנים, כדי לשמור על הילדה בת ה -2 שלהם, שהייתה עם אחות שלה בת ה -5 ואח בן ה -8 באותה שעה. כאשר הגעתי לביתם הופעתי והזדעזתי למצוא את הילדים משועשעים בצפייתם בסרט ידוע שבו דמות מפחידה וצמאת דם עוסקת ברצח נשים ואנשים בשנות ה -20 שלהם. הסרט מוכר באנגלית בשם "Nightmare on Elm Street". הדמות הרשאית לובשת כפפת סכינים חדות בהן הוא משתמש כדי לקרוע לחתכים אנשים אחרים. יש לציין שזאת סידרה בה יש קטעים בהם הנרצחים עסקו באותו רגע ביחסי אישות או בנישוק וחיבוק כפי שמוקבל בסרטי Hollywood; הילד בן ה -8 עוד תיאר לי היטב כמה סרטים בסידרה שהוא מכיר ומה מתרחש בהם. אני רוצה להביא, לבעל הבית שהוא איש דתי, תשובה מוסמכת המנמקת את האיסור לאפשר לילדים רכים לצפות בסרטים כאלה; אנא ממך לחוות דעתך בנדון! בברכת התורה, אליעזר

תשובה

א. לא, אבל אפשר מראש הרשות המקומית, שאינו שונה משכירו ולקיטו של הגוי, שאפשר לשכור באמצעותו.
ב. הדבר פשוט שסרטי אלימות וסרטי תועבה פוגעים בנפש הבוגר בצופה בהם, וכל שכן נפש של ילד. והורים שמאפשרים לילדיהם לצפות בסרטים כאלה, הם מועלים בתפקידם, כי הילדים הם פיקדון יקר המציאות שה' הפקיד בידם. ועליהם לשמור על הפיקדון, ולא לגרום לפגיעה בו, ואילו היו שוקדים על חינוך קדוש וטהור לילדיהם, שעל כך היה שכרם גדול. ח"ו, כשהם מועלים בתפקידם בחינוך ילדיהם עונשם גדול מנשוא, ה' יצילנו.