דילוג לתוכן העיקרי

רשויות השבת3

שאלה

שלום לרב
1. נתון: כביש 4 (מכונה "הישן") חוצה את העיר חדרה לשניים, לפי תשובת הרב (רשויות השבת2) נראה בדעת רבנו שכביש זה הוא רה"ר בוודאי ( ואם לא, מה כן?) האם צורת הפתח שמקיף את העיר מועיל להכשיר אותה? מה ניתן לעשות?
2. בהלכות יו"ט פ"ד, ה"יג, הערה כט מסביר מארי "שגזרה שמא יתקע" שייכת רק במציאות של מסמרים, האם ניתן ללמוד מכך שאין חשש "בונה" בחשמל בשבת?
3. נתון: שני ישובים שכל אחד מהם מוקף בצורת הפתח בנפרד למרות שהם סמוכים זה לזה, האם רב ישוב אחד יכול לעשות עירוב חצרות לשני הישובים? האם מותר לטלטל במציאות זאת? מה הפתרון?
4. האם מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת? האם יש אמת בדברי האוסרים משום סחיטה?
5. במו"נ מסביר רבנו בכמה מקומות שהמצוות הם לתועלת האדם בלבד, אין ה' זקוק להם כלל וזה כולל גם מצוות שבין אדם למקום. אם כן, מדוע שאדם ייענש אם עבר על מצוות אלו הרי הוא לא הזיק לאף אחד, לא לבני אדם (מצוות ב"א למקום) וגם לא לה'?
6. מה דעת הרב על המסגרות של המדרשות לבנות הנפוצות היום בציבור הדתי לאומי? בברכה ותודה יחיאל כולל הרא"ה

תשובה

1. נלך בדרך השלילה. אין למציאות זו של חזרה דין של שני כתלים ברשות הרבים, רמב"ם, שבת, יז, י, שצריכים פתח מכל צד, כי יש בנינים וישובים משני עברי הכביש. ואין לחדרה במציאות כזו, דין עיר המוקפת חומה, שצריכה שדלתותיה ננעלות בלילה, שבת, יד, א, והערה ג, של מורנו הרב יוסף קאפח, כי שם מדובר שרואים את הפילוש משער לשער, ובנסיבות של חדרה אין רואים את הפילוש. ולכן לכאורה, למי שסומך על עירוב צורת פתח, שהיקף זה יכשיר אותה. אום מאחר והוויכוח בעניין עירוב צורת פתח נכרך בעניין בקיעת ששים רבוא, דבר שאינו הכרחי לוויכוח, יש נמנעים מלהכשיר כבישים ראשיים כאלה שבוקעים בהם ששים רבוא.
2. יש אומרים שהבונה וסותר שיש בחשמל, הוא בכך שהוא בונה מעגל שיוצר זרם חשמלי, וכן להיפך, ולא סתם מבנה. ולפי שיטה זו לא נוכל להסיק מהלכה זו על עניין החשמל.
3. לא. כי האפשרות לטלטל מיישוב ליישוב קיימת רק אם כל היישוב נחשב לחצר שפתוחה לחצר השנייה, אבל כל שיש רשות מבדילה ביניהם כרמלית וכל שכן רה"ר, אין היתר לכך.
4. יש מקום להקל. המגבונים שימושם חד פעמי, אין תכליתם סחיטת המים מהם, וכל תכליתם קינוח מקומות המלוכלכים, שאין הדברים המקונחים הללו, דין כיבוס.
5. אכן המצוות נינתו לצרף את נפשות בני אדם, שאם יזכו, יהיו כמלאכי השרת אחרי מותם, ובחייהם בני אדם הגונים ובעלי דעה, ובעלי מידות טובות. והעונש הוא סיוע אלוקי למי שנכשל, כדי לעוררו, שישוב לדרך הישר ולא ישגה במשוגתו. כאב המייסר את בנו, גם כשבנו עשה עבירה בינו לבין המקום, כדי לחנכו.
6. יש סוגים רבים וקשה להתייחס באופן כללי ולא ממוקד לעניין מסוים.