דילוג לתוכן העיקרי

שאלות לרב

שאלה

בס"ד שלום לרב, רצינו לשאול:
1. רמב"ם הלכות גזילה ואבידה, פרק י"א הל' יח, יט: האם הרמב"ם סובר שמצות כיבוד אב ואם לא דוחה רק עשה ולא תעשה ודוחה כל עשה?
2. האם לפי דעתו של הרב החיבור שמות קודש וחול הוא אכן של הרמב"ם, ואם כן, מדוע הוא מציין כל הזמן את השם המיוחד שהרי השם המיוחד הוא לעולם קודש?!
3. האם הרמב"ם התוודע לתורת הקבלה בערוב ימיו?
בתודה,

תשובה

1. כן. זהו כלל לכל התורה כולה, שמצוות עשה דוחה מצוות עשה אחרת, כי מצווה ההבאה לידך אל תחמיצנה, ואין מעבירין על המצוות. אבל אין מצוות עשה דוחה עשה ולא תעשה. החידוש שהתורה חידשה הוא שמצוות עשה דוחה לא תעשה. כי לפי הסברה יש להעדיף מלעבור עבירה, מאשר לעשות מצווה. ובוודאי שיש בכלל זה כיוון דרך על מהותן של המצוות ושל הלאווין.
2. אני נמנה בין אלה שסבורים שחיבור זה אינו להרמב"ם.
3. לזוהר - לא. לקבלה - כן.