דילוג לתוכן העיקרי

ביאור

שאלה

שלום לרב
1. האם לפני תפילה צריך ליטול ידיים בברכה או רק במצבים ספציפים? או נטילה בלי ברכה מספיקה?
2. לפי מורנו הרב יוסף קאפח, האם אומרים עלינו לשבח בסיום התפילה? האם כאשר מתפלל יחיד - לא במניין יגיד בכל זאת?
3. האם יש חשיבות/עניין להשליך ציפורניים גזורות דווקא לנוחיות?
4. לחם משנה - לפי מורנו הרב יוסף קאפח, האם יש הבדל בין שבת ליו"ט במספר הלחמים לארוחה?- 2 ככרות, האם גם ביו"ט צריך 3 ארוחות עם לחם משנה? -- יו"ט של פסח, כמה מצות ישים לברכה?
5. האם אכילת מלווח/גחנון יחיד מצריכה לברך המוציא ובארכת המזון גם אם לא קבע סעודתו עליו?
בתודה ובברכה

תשובה

1. לפי מנהג אבותינו, רק נטילת ידיים שלפני תפילת שחרית, נוטל בכלי עם ברכה. לא לפני מנחה וערבית. אולם אם נטל ידיו בברכה, כשהשכים קום, כדי ללמוד תורה וכיו"ב, אינו צריך לחזור וליטול ידיו לכשיתפלל. ועל כל פנים, לא בברכה, אם ירצה לחזור וליטול ידיו.
2. לפי רבינו ולפי התכאליל, עדיין לא נמצא המנהג לסיים את התפילה באמירת עלינו לשבח, ועדיין בימי המאירי היו מנהגים שונים כיצד לסיים את התפילה. איני יודע כיצד נהג בפועל מורנו הרב יוסף קאפח.
3. כך נהגו.
4. לחם משנה, כלשונו, שני כיכרות. אין צורך בשלוש סעודות ביו"ט. אמנם יש מחלוקת בדבר, היאך מפרשים דברי רבינו, אבל נהגו כמ"ד שאין צורך בשלוש סעודות אלא בשתיים.
5. אם המלאווח או הג'חנון נתבשלו בשמן, בכמות שמכסה אותם, לא יברך המוציא וברכת המזון. אבל אם רק שמן בקערית הסיר, צריך לברך המוציא והמזון, אם קבע עליהם סעודתו.