דילוג לתוכן העיקרי

צניעות

שאלה

שלום כבוד הרב
1) הרב אוסר לשני אחים להכנס ביחד למקווה... אבל ראיתי במסכת פסחים על המעשה עם בניו של רבן גמליאל שרחצו והוציאו עליהם לעז כל המדינה... כי כך היה מנהג אנשי כבול לא לרחוץ שני אחים ביחד ורשום לפני זה בגמרא ששני אחים רוחצים כאחד.... ומה שהרמ"א כתב שלא ירחץ עם אביו ואחיו, הגר"א וחלקת מחוקק הגיהו וכתבו במקום אחיו את המילה חמיו... וכן ראיתי שמובא בערוך השולחן שמדינא שרי וזה היה רק מנהג של אנשי כבול... והרמב"ם כתב בלשון יותר של מנהג שלא לעשות זאת, ולא איסור מוחלט.... ולמרות שבטהרת ישראל אסר ראיתי בילקוט יוסף החדש שהביא את המקורות והפוסקים ונראה שדעתו אין בכך איסור מן הדין... מה ששאלתי את כבוד הרב זה לגבי אח שרוצה להתקרב ליהדות וחפץ ללכת במקום עם אחיו למקווה והרב אמר שאסור... האם אין לסמוך על כל המתירים במקום צורך כזה כדי לקרבו למצוות? וכן אם אני יגידו לו שאסור הוא יכול להגיד "למה יש כאלו איסורים מוזרים בתורה"... האם אין מקום להקל לאחר כל הראיות להתיר?
2) האם מותר לבני זוג לשמש מיטתם במקום שאין אור כלל כאשר אין להם סדין להתכסות כלל תוך כדי הדבר?
3) האם מותר ללכת לבית מלון שיש שם בריכה מעורבת באמצע שבוע עם המשפחה שלי? הם חילונים ואני חוזר בתשובה ורוצים שאבוא איתם... האם אין בזה מסייע בידי עוברי עבירה לשלם למלון כזה שיש להם בריכה מעורבת שידוע חומרת העוון הנוראי והמר הזה של רחצה מעורבת
4) האם אפשר לברך בשם ומלכות על הכנרת עושה מעשה בראשית? וכן על הר חרמון או מצדה? כך ראיתי בברכת ה' שפסק שצריך לברך בשם ומלכות אבל משום מה הרבה רבנים אומרים שאין לברך כי לא נהגו כך וזה לא מובן לי איך מנהג יבטל דין מהגמרא שמובא בפוסקים... אם אני מתפעל מהנוף למה לא לברך בשם ומלכות שיש פוסקים שפסקו לברך על אותם מקומות?
5) לברך שהחיינו על רהיטים חדשים או מקרר וכד'... הרב אמר שיש לברך בשם ומלכות שהחיינו, גם זה שמעתי כל הזמן רבנים ספרדים שאומרים שהספרדים צריכים לברך בשם ומלכות שהחיינו רק על בגד חדש או פרי חדש ולא על שאר הדברים... בשו"ת הרדב"ז רשום בפירוש שגם על חפצים כאלו שאדם קונה שהם יקרים יברך שהחיינו... מדוע כאשר יש לי שמחה לא לברך?
6) ראיתי שמותר לאשה שבעלה בעיר להיות אצל רופא כאשר הדלת נעולה אם אי אפשר אחרת.... מהי סיבת ההיתר? ומפורש שם שאין הסיבה בגלל שהוא טרוד במלאכתו אלא בגלל שבעלה בעיר... הרי אין לבעל דרך להכנס לאותו חדר של הרופא אז מה מועיל שהוא בעיר?
7) הרב כתב שמותר לעשות ניסויים על בע"ח אפילו כמו חתולים וכלבים לצורך קוסמטיקה, האם אין זה מוגזם להתיר צער גדול בבע"ח בשביל איפור וכד'? ראיתי בשבט הלוי שאין היתר להרעיב תרנגולות לזמן מועט כדי שיוכלו להטיל אח"כ יותר זמן ביצים כיוון שאין היתר במקום צער גדול אפילו שזה לתועלת... ק"ו בנידון שלנו שזה בסך הכל לצורך איפור וכד'...
תודה רבה

תשובה

1. איני זוכר את לשון תשובתי, אבל לפי רבינו, האיסור ששני אחים ייכנסו כאחד למרחץ תלוי במנהג, איסו"ב, כא, טז. לגבי החוזר בתשובה, יש צורך לדעת איך להסביר לו באופן שיתפעל מן הדינים ומן המנהגים שמקדשים אותנו.
2. רק במקום אפל לגמרי, זה מבחינת הדין, וראוי בדברים כאלה לנהוג צניעות יתר. והשימוש בסדין יכול לשרת מטרה זו.
3. אם המלון כשר למהדרין, ואם אתה ומשפחתך לא תסתובבו ליד הברכה המעורבת, מותר לכם לשהות באותו מלון.
4. לפי הרמב"ם, אין חילוק, ויכול לברך עליהם. ונראה שאפילו לפי השו"ע יכול לברך אף שהוא חילק חילוקים.
5. לפי הרמב"ם ולפי מנהג תימן, מברך שהחיינו על כל סוגי הכלים, אפילו על ריהוט ואפילו על כוסות וכיו"ב.
6. סיבת ההיתר לייחוד של רופא ואשה, או רופאה ואישה, היא העובדה שיש בפרסונל כאלה שיכולים להיכנס לחדר, כל אימת שהם צריכים לכך. כדי להגיש כוס חם וכיו"ב, וכן אחות ורופא עמית וכיו"ב.
7. מבחינה עקרונית, רשאי האדם להשתמש בבעלי חיים וליהנות מהם, או מעורם או מבשרם, גם כשהשימוש כרוך בצער בעלי חיים, ובתנאי שיתכוון למטרה המועילה ולא יזלזל בבעלי חיים ולא יבוז לצערם. לא בגללם, אלא בגללו. כמו המעשה של רבי יהודה הנשיא, זיל כי לכך נוצרת.