דילוג לתוכן העיקרי

מעמד אישי

שאלה

כבוד הרב,
שלום רב, שאלתי בענין משמעות המושג :"קידושי ביאה", שאינו נהיר לי.
1. האם גבר ואישה שחיים שנים כבעל ואישה, לרבות יחסי אישות, ואף מביאים ילדים משותפים לעולם, נחשבים לנשואים מכח קידושי ביאה?
2. אם התשובה לשאלה 1 שלילית -
א. מדוע לא?
ב. מה זה קידושי ביאה, אם כך?
ג. מה משמעותם של קידושי ביאה - האם הם הופכים זוג לנשוי כדת משה וישראל?
ד. מתי קידושי ביאה מתקיימים? ה. איך מוכיחים אותם? בכבוד רב ובתודה

תשובה

בעוונותינו הרבים, בכל דור יש בני זוג שמקיימים חיי אישות, רק כבעילות זנות, שלא מתוך מגמה לנישואין. כשהבעילות הן זנות, אין מחויבות בין בני הזוג, והם יכולים להיפרד בלי גט, כל אימת שירצו. גם אם נולדו להם ילדים. ולכן נקבע בהלכה, שאם בני הזוג רוצים בקשר נישואין מחייב, על האיש לומר לאישה שהוא מקדש אותה בביאה כדת משה וישראל, ובני הזוג ייכנסו לייחוד בפני העדים. כמובן שהעדים רואים רק את כניסת בני הזוג לחדר ייחוד ולא יותר. כי הם עדי ייחוד. הם עדם ביאה, כי ההנחה היא שאם התייחדו לצורך ביאה, הם אכן קיימו את הביאה. אולם ברבות הדורות, כשהדורות הפכו להיות פרוצים ולא צנועים, אסרו חז"ל על האיש לקדש את האישה ע"י ביאה, ונידו והענישו מי שמקדש בביאה. ולכן נשארה הדרך הנפוצה לקדש אישה בפני שני עדים, בכסף או בשווה כסף, כגון טבעת.