דילוג לתוכן העיקרי

מהי שטת פסיקת ההלכה לבני עדת תימן ..

שאלה

לק"י לכבוד הרב שלום רב הריני בחור ישיבה תמני (בלאדי ) הלומד בכולל לרבנות אני מרבה ללמוד ולעיין בחקר ההלכה גם לשיטת הפסיקה לבני עדתנו ק"ק תימן. אני קורא את דעת מורי ואת דעת מהרי"ץ ודעת הרב רצאבי לעתים מעיין אף בספר עריכת השולחן של הרב קורח לעתים הדברים סותרים זה את זה וישנם מחלוקות ברצוני לחקור לדעת האמת עד כמה שאפשר וללמוד את שיטת הפסיקה של בני עדתנו אני קורא מאמרים וספרים שונים ואני די מתלבט ומבולבל ברצוני לשאול את הרב מספר שאלות. 1 מיהו המרא דאתרא של ארץ תימן אני די מבולבל הרב רצבי שליטא טוען שהשו"ע ואולם קראתי ספר שכתבו משה גברא על מהרי"ץ ששם מוכיח בהוכחות חזקות כי המרא דאתרא של תימן הוא הרמב"ם (לדוגמא כותב מהרי"ץ בשות ח"א ל,
ב. לגבי אמרת יתברך בקדיש בלחש "וידוע היות הרמב"ם מאריה דאתרה לכך לא רצו לעשות מעשה בפרהסיה כדעת השו"ע ... דהגם לכבוש את המלכה עמי בבית (המלכה הוא הרמב"ם לפי זה ) ולעומת זאת יש מקומות מספר שבו מהרי"ץ קורא לשו"ע מאריה דאתרה לדוגמא שו"ת ח"א ס' ס"ט אני די מבולבל .... ברצוני לשמוע את דעת כבוד הרב בכדי להמשיך ולחקור את דעת האמת
2. בנוגע לשאלה שלמעלה האם הדבר תלוי גם בין מנהגי השאמי שקבלו עליהם את השו"ע ובין מנהגי הבלאדי שקבלו עליהם את הרמב"ם.
3. כשלמדו פסקי הלכות לדוגמא אחרי התפילה ... מאיזה ספר קראו רוב הקהילה האם ממשנה תורה או מהשו"ע?
4. האם לדעת הרב כבוד הרב רצאבי טועה? ואם כן אני אודה לרב אם ישלח לי מקורות לעיון.
5. מובן שלא כל בני עדת תימן קיבלו את דעת הרב יחיא קאפח ושיטת פסיקתו אם כך לפי איזה דרך או פוסק האחרים קיבלו על עצמם אם הרב יענה מהרי"ץ אזי שאלתי היא ומהריץ כשיטת מי פסק (שאלה זו חשובה לגבי המקומות בהם לא הכריע מהרי"ץ או מקומות בהם לא הביע את דעתו כלל כיצד אדע כמו מי עליי לפסוק כמוח השו"ע או כמו הרמב"ם ) אין בדברי שם זלזול ח"ו לדעה כזאת או אחרת ואין מטרתי לנגוח ולהקניט ח"ו אלא כל דברי הוא לחקר האמת בלבד כמובן שתמיד הדבר הטוב ביותר הוא לבחור רב ולהסתלק מהספק ואולם חזרתי אז לשאלה הראשונה איזה רב לבחור וכאיזה שיטה עליי לפסוק... בתשובות הרב אשמח לקבל מקורות לעיון
תודה רבה

תשובה

1. דעתי היא שהרמב"ם היה מריה דאתרין של יהודי תימן, עם מקרים בהם נהגו לפסוק כהשו"ע או להסתייע בו, כשהדין לא מפורש ברמב"ם.
2. השאמי בתימן פסקו בד"כ כהרמב"ם, אלא שבנוסח התפילה אימצו את נוסח ספרד.
3. גם בשאמי למדו יום יום הלכה מהרמב"ם, ואפילו בארץ. אלא שביום שבת נהגו ללמוד אפילו אצל הבלעדי, שו"ע אם שת"ז. והשאמי גם ביום חול בכל ערב.
4. זוהי דעתי. וכל אחד יש לו את הראיות והפרשנויות שלו.
5. הבלדי בוודאי הושפע ממהרי"ץ. לענ"ד הם לא ראו בו מרא דאתרא, אבל השפעתו היתה גדולה. והוא היה חכם גדול, ודרכו בהוראה ובמנהג דרך הפשרה והשלום. ולכן כל מורה הוראה בדורו יפסוק לצאן עדתו על בסיס המרא דאתרא שהוא כאמור הרמב"ם, ותוך שימור המנהגים שכבר נקלטו, ובעיקר ע"י מהרי"ץ, ודרכו הכללית של מהרי"ץ צריכה להיות נר להוראותיו.