דילוג לתוכן העיקרי

יחוד ושבת

שאלה

שלום כבוד הרב
1) האם מותר ללעוס מסטיק עם טעם טעים לפני התפילה בבוקר?
2) מה הדין המיוחד ב"בעלה בעיר".. וכן "אשתו משמרתו"... הרי אם העניין הוא שכל רגע יכולים להכנס ויש להם מפתח, אין הבדל גם אם גם אמא שלי או אבא שלי יכולים להכנס כל רגע לבית עם מפתח ואז מותר להתייחד עם מישהי... וכן מי שיש לו שותף בדירה אם ככה יכול להתייחד אם כל רגע שותפו לדירה יכול להכנס עם מפתח לפי סברא זו... לא מובן מה הדין המיוחד בבעלה בעיר?
3) במצב שידוע שהבעל חוזר מהעבודה בערב ובדרך כלל אינו בא הביתה במשך היום... האם במצב כזה יש איסור יחוד לאשה עם מישהו בבית במשך היום?
4) אם יש חלון גדול שפתוח ואפשר לראות מבחוץ את האנשים שבבית אין איסור יחוד... זה לא הגיוני, כי הם יכולים פשוט ללכת לחדר אחר בתוך הבית ששם אין חלון פתוח... האם הכוונה שבאותו מקום לא יהיה איסור יחוד ואם יעברו לחדר אחר בתוך הדירה אז יהיה איסור יחוד? רוצה להבין
5) מה שהרב מתיר לקחת לחולה שאין בו סכנה כדורים שעשויים מערלה זה אפילו שהחומר טרי לחלוטין ואינו פגום כלל? למשל אם חולה שאין בו סכנה לוקח פרי ערלה שנצרך לבריאותו ומרסקו ועוטף את זה בשקיק פלסטיק כזה ובולע, האם מותר לחולה שאין בו סכנה אפילו שאין החומר פגום כלל וזה ערלה?
6) מעניין אותי לדעת האם מותר ללטף חתול בשבת כאשר תוך כדי הליטוף נושרים קצת משערותיו הרבות...? יש פה נגיד פסיק רישה דלא ניחה ליה ודבר שאינו מתכוון... מה הדין אם לא בכל ליטוף יורדות קצת שערות? אלא מידי פעם?
7) רב אחד אמר לי שאם אני לוקח בשבת נייר טישו ומגלגלו עד שנהיה כמו סיגריה דקה ומכניס לאוזן אותו כדי להוציא עם זה לכלוך יש בכך עשיית כלי... האם זה איסור דרבנן כיוון שאין פה קיימא לכלי או איסור דאורייתא?
8) דוד שלי אומר לי "תמסור ד"ש לאמא שלך".. האם זה מותר? כיוון שהוא אח שלה... והאם מותר לי לומר לסבא שלי או לדוד שלי למסור ד"ש לסבתא שלי?
תודה רבה..

תשובה

1. אסור.
2. כל שיש אפשרות שמישהו, בעל, אישה, בעל הדירה, לרבות שותף או עובד, או עובדת, כמו כניסת עובדים לחדר של הרופא או של הרופאה, יכול להפתיע ולהיכנס, אין גזירת ייחוד. בגלל חששם של המתייחדים שמא יופתעו וייכנס לאותו מקום, מי שרשאי, ויכול, ואולי גם אמור להיכנס.
3. לא. כי בכל כלל יש יוצא מן הכלל, ויש מצבים שבעל נזכר ששכח משהו בביתו, או נאלץ בגלל עניין בריאותי, או כל סיבה אחרת לשוב על עקבותיו לביתו, שלא כהרגלו בכל יום.
4. הכל נידון לפי מקום ההתייחדות. אם חדר ההתייחדות נעול וחלונותיו סגורים, וכאמור, אין גורם שיכול להפתיע ולהיכנס, יש גזירת ייחוד. אף שבחדר סמוך אין גדר התייחדות, בגלל שהחלונות פתוחים, או יש פתחים פתוחים.
5. אני חוזר על הכלל שבמקום שיש חולה שאין בו סכנת חיים, מותר להתרפא באיסורים, כמו ערלה, אבל שלא כדרך הנאתו, כגון סיכת הגוף בלימון של ערלה, או שמן של זיתי ערלה. ואם השימוש באיסור הוא דרך אכילה, צריך שיהי מר מעורב בו, כגון מציצת כדורים מרים, שעשויים מערלה, או בליעתם. הוספנו וכתבנו, שניתן להתיר גם בליעת חומר רפואי מערלה, גם שלא נפגם טעמו, אבל כשאותו חמר נמצא בקפסולה, והחולה בולע את הקפסולה. ואין הנאת גרון מן האיסור. ועל דרך זו תדון בכל דבר.
6. ככלל, צריך האדם להימנע מלפתח יחסי חיבה וקרבה כלפי בעלי חיים, במיוחד בדורנו, שדבר זה של ההתחברות כלפי עולם החי הופך להיות תופעה, ויש ואתה מופתע לראות בני אדם שכל כך מטפחים בעלי חיים עם טיפול מסור, לרבות חיבוק, ליטוף וטיולים יומיומיים, כשאותם בני אדם נמנעים מפו"ר ומטיפול מסור בילדים ובילדות. ואין ספק שיש שורשים לתופעה זו וגם השלכות. ולא שאני אומר, שאין האדם רשאי לטפל בבעלי חיים, ואף להתיידד עמם, אך עם פרופורציות מתאימות, ובמיוחד שלא יהיה חלק מאותם שז להם חלק מהווי החיים שלהם, כשכאמור, טרם ראינו אותם באדיקותם בהבאת ילדים לעולם, או בטיפול מסור בילדיהם, או בהשכמה לתפילה ולבית המדרש, והשכמתם לטייל עם כלביהם וכו'. ולכן, לאור הנ"ל, גם ביום חול, יש להימנע מליטוף חתול. ובשבת, יש לזכור, שבעלי חיים הם מוקצה, ואין להגביהם ואין להזיזם ממקום למקום, אך נגיעה מותרת. וכל נגיעה שאין בה פסיק רישיה של השבת שערות, מותרת.
7. אין הדבר נראה לי, כי כפי שכתבת, אחר שהחדירו לאוזנו יכול הוא לפרוש הנייר המגולגל, אע"פ שאולי הוא כבר מגואל. לא כן לחדד קיסם בשבת, אסור מדין עשיית כלי. וכן כל כיו"ב.
8. אין להימנע במקרים אלו מלמסור ד"ש.