דילוג לתוכן העיקרי

דין בישול במים בשבת

שאלה

לכבוד הרב שלום עליך האם לדעת הרמב"ם, יש דין "אין בישול אחר בישול" במים (בשבת)? בשורות טובות יוגב

תשובה

ראשית עליך לדעת, שלפי רבינו, אין בישול במים כלל, כי אין הבישול משנה מהות המים, לא מרפהו ולא מקשהו. אלא האיסור מן התורה הוא על חימום המים, לצורך רחיצה. ואיסור זה הוא מן התורה, שהוא כעין מלאכת בישול. עיין מורנו הרב יוסף קאפח, על רבינו, שבת, ט, א, אות
ג. ולפי מורנו הרב יוסף קאפח, שם, חייב אפילו מחמם עד כדי דרגת פושר, כי מים פושרים ראויים לרחיצה. והנה לגבי מוצק, אין בישול אחר בישול, שאם בישל בשבת מבשיל שכבר התבשל מע"ש, ונצטנן, לא עשה מלאכה מן התורה, כי התבשיל כבר מבושל, והבישול השני לא שינה מהותו, ורק מדרבנן אסרו להניחו על הפלטה, מדין עובדין דחול. לעומת זאת בלח, יש בישול אחר בישול, ולכן אסור להניח על הפלטה תבשיל שרובו לח, דהיינו נוזל, מחשש איסור תורה. שמא יש עדיין מלאכת בישול בו. ואם כן נאמר על בישול תבשיל שרובו לח, על חימום מיד בשבת על אחת כמה וכמה, שהרי מים שנתחממו מע"ש ונצטננו, וחזר וחיממם בשבת כדי לרחוץ בהם פניו, ידיו ורגליו, שהוא כאילו מחמם מחדש, ועובר על איסור תורה, שחימום הוא כעין בישול. ולכן אסור להניח בשבת על הפלטה מים שנצטננו, שאם יתחממו, אפשר שיעבור על איסור תורה.