דילוג לתוכן העיקרי

ברכה אחרונה

שאלה

חלק מארוחות הבוקר שלי הם יוגורט לו אני מוסיף דגני בוקר (מדובר בארוחת בוקר שלאחריה אני לא אוכל עד אורחת הצהריים). במקרה זה היוגורט אצלי הוא העיקר והדגנים נועדו להשביע. האם אני מברך שהכל על היוגורט כי הוא העיקר והדגנים נפטרים כטפל? במקרה כזה האם הברכה האחרונה היא רק בורא נפשות ואין צורך בברכת מעין שלש? אם יש צורך בברכת מעין שלש - מה קורה אם אין לי דרך לדעת אם אכלתי כמות כזית?
תודה מראש

תשובה

מאחר ואתה אוכל דגני בוקר לצורך שביעה, הם אינם טפלים, כי אינך נוטלם לצורך טעם, או לצורך דיבוק וכיו"ב. ולכן, אתה אוכל שני דברים שהם בשבילך עיקר, היוגורט ודגני הבוקר. עתה לדגני הבוקר. איני יודע מה הם. אם הם זרעוני דגן, הרי ברכתם בורא פרי האדמה ולבסוף בורא נפשות, ועל היוגורט שהכל, ולבסוף ברכת בורא נפשות אחת לכולם. אולם אם דגני הבוקר הם מיני בישול קמחי דגן, או מיני מאפה, הרי לך התשובות:
א. אם דגני הבוקר הם מיני בישול, יש לברך עליהם בורא מיני מזונות, ואחריהם, בורא מיני מזונות. ועל היוגורט שהכל, ולאחריו בורא נפשות.
ב. אם דגני הבוקר הם מיני מאפה, מאחר והוא מתכוון שהם יהיו הסעודה שלו, עליו ליטול ידיים, ולברך עליו המוציא ואחריו ברכת המזון, ואין לו לברך על היוגורט, אף שהוא עיקר, הוא טפל לסעודה. אבל אם אין כוונתו לקבוע סעודתו בדגני בוקר אלו, יש לברך עליהם בורא מיני מזונות, ואחריהם על המחיה. ועל היוגורט, לפניו שהכל, ואחריו בורא נפשות. וכל הנ"ל כשהדגנים הם באמת דגנים ולא סינטטי. או אם הם תערובת, שיהיה הרוב דגן, כי אני מניח שבכל מקרה יש להם טעם דגן, ובימינו יש טעם גם בלי עיקר. כי גם במוצרים סינטטיים יש טעם לפי המוצר ולפי הביקוש.