דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בדיני ברכות הנהנין וברכות אחרונות - קצת דחוף

שאלה

שלום כבוד הרב,
אני עדיין לא מתמצא לעומק בדיני הברכות ויש לי מספר שאלות יש לי לא מעט שאלות ואני מתנצל מראש על כך, כי נראה לי שאני עושה טעויות.
א. האם כדי לברך ברכה אחרונה יש לאכול כזית (30 ג"ר) בכדי אכילת פרס? אם לא אכלתי מעל 30 ג"ר שלא בכדי אכילת פרס - האם אין חובה לברך ברכה אחרונה?
ב. נניח כשאני אוכל סעודת מזונות (אורז/ספרטי, מנת בשר, שלט ירקות, חומוס/קטשופ) האם הברכה הראשונה על האורז פוטרת גם את הסלט והחומוס/קטשופ או שעלי לברך האדמה על הירקות ושהכל על החומוס/קטשופ בנפרד (כך נהגתי עד היום)? האם ברכת המזונות פוטרת את הבשר גם? אם עלי לברך על הבשר בנפרד - האם הבשר פוטר את השתיה?
ג. אם ברכה ראשונה מזונות פוטרת את שאר הדברים - האם אני מברך ברכה אחרונה על המחיה בלבד ולא מברך נפשות, למרות שאכלתי מזון שברכתו 'שהכל, בכדי אכילת פרס?
ד. לעיתים אני משתתף באירועים שמביאים שם דברי מזון שונים במזנונים. האירועים נעשים לפעמים בשטח פתוח והאכילה מתבצעת תוך כדי מעבר בין המזנונים. מה דין ברכה אחרונה במצב כזה? האם עלי לקחת בחשבון כל מה שאכלתי ולברך ברכה אחרונה? ה. באירועים הנ"ל אני נתקל תכופות בדברי מזון שלא ידעתי מה לברך עליהם -
1. קונכית בצק שעליה ממרחים או מילוי כגון פטריות, שאין לי דרך לדעת מה היחס ביניהם ולא ממש הצלחתי להבין מה העיקר והטפל ביניהם.
2. מעין קיש בצק אפוי עם כל מיני תוספות עליו שהבצק מהווה חלק קטן ממנו - האם אני מברך עפ"י התוספת שעל הבצק? מה קורה אם אין לי דרך לדעת בדיוק ממה התוספת מורכבת?
3. באופן כללי - מה הדין שיש לי חתיכו לחם או בצק אפוי כאשר הלחם/בצק אפוי הוא הבסיס לממרח? אני מתנצל שוב על האריכות אולם למרות שקראתי תשובות רבות באתר לא הצלחתי לגבש כללים מסודרים. שבוע טוב

תשובה

א. אם האדם אוכל מאכל בנפח כזית (לאו דווקא 30 גרם, תלוי בכל חומר, לפי משקלו הסגולי), בפריסה של זמן הוא למעלה מאכילת פרס, אינו מברך ברכה אחרונה.
ב. ברכת מזונות אינה פוטרת לברך שהכל על הבשר, ולא בורא פרי האדמה על עלי ירק. אבל ברכת שהכל על הבשר, פוטרת את השתייה וכן ההיפך.
ג. ברכת על המחיה אינה פוטרת ברכת בורא נפשות.
ד. אם המזנונים נמצאים באותו מתחם, והם עומדים לרשות בני האדם האוכלים, כדי שתהיה להם בחירה גדולה יותר, דינם כאכילה אחת לעניין ברכה ראשונה ואחרונה. ה.1. בדרך כלל הבצקים הם העיקר והשאר ניתן לטעם. ולכן מברך ברכת המזונות בלבד. אבל אם הבצק הוא כקליפה שנולדה ככיס לאוכל שבתוכו, יש לברך על האוכל שבתוכו, ולא על הבצק. פעמים, שגם הבצק בכמותו, וגם האוכל שבתוכו, חשובים בשביל האוכל, והוא חפץ בכל אחד מהם. במקרה כזה מברך על כל דבר בפני עצמו, את ברכתו הראויה לו. ה.2. כנ"ל. כשיש לך ספק בתרכובת, יש לברך שהכל. ה.3. מברך מזונות, כי הממרח הוא טפל, מאחר והוא רק ניתן לטעם.