דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנושא שבת ועוד.

שאלה

שלום לכבוד הרב.
ברצוני לשאול מספר שאלות לרב.
א. אני ואבי, לאחר שאנו חוזרים מבית הכנסת בשישי בערב ושבת בבוקר, אנו נוהגים ללכת לסבתי, ולעשות שם קידוש. לאחר מכן אנחנו הולכים לבית שלנו, עושים שוב קידוש ואוכלים שם את הסעודה.
רציתי לשאול האם יש בעיה מפאת: "אין קידוש אלא במקום סעודה". הכוונה האם חייבים לאכול גם אצל סבתי? האם מותר בכלל (אני מדבר על לשתות קצת מיץ או לאכול חתיכת עוגה או משהוא קטן)?
ב. האם יש לומר משהוא לאחר שנת צהריים (מודה אני אולי...)?
ג. כשאני קם בבוקר, לאחר אמירת מודה אני, אני תמיד הולך לשירותים, ורציתי לשאול אם לאחר מכן אפשר לעשות כסדר הזה: ליטול ידיים, לצחצח שיניים ואז לצאת מהשירותים ולברך אשר יצר, או שמא לאחר השירותים לנטול ידיים, לצאת מהשירותים, לברך אשר יצר, ואז לחזור לצחצח שיניים.
ד. בדרך כלל קורה לי בארוחה (בלי לחם), שיש לי בצלחת לדוגמא סלט, ותפוח אדמה. בירכתי "האדמה" על הסלט, ולאחר שאכלתי ממנו, נזכרתי שיש לי בצלחת גם תפו"א ולא כיוונתי עליו למרות שמראש התכוונתי לאכול אותו), אז צריך לחזור ולברך אדמה? ה'. האם מותר בשבת לחתוך נייר טואלט בפס החתיכה? (או לא בפס זה)? אם מותר, אז בכל זאת עדיף להכין נייר חתוך מראש?
תודה רבה על התשובות וכל טוב.

תשובה

א. לפי מורנו הרב יוסף קאפח, הרמב"ם (מכון מש"ה), שבת, כט, ח, אות כג, אפשר לקדש ולטעום בבית אחד אצל סבתך, ולחזור ולקדש בשביל סעודת השבת בבית אחר (ביתכם). ולפי השו"ע, או"ח, רעג, ד, אם סבתך לא יודעת לקדש, יכול אביך לקדש לה, ולא יטעום בביתה, וילך לביתו ויקדש ויסעוד. והפר"ח בדעה, שאפילו סבתך יודעת לקדש, מותר לאביך לקדש לה. מ"ב, שם, ס"ק כ.
ב. לא.
ג. רצוי אחרי השירותים לרחוץ ידיים לצאת מן השירותים ולברך אשר יצר ולחזור לצחצח. אבל לברך גם אחרי צחצוח שיניים אם אינך מתעכב יתר על המידה.
ד. לא. הסלט הוא בד"כ מעורב במיני ירקות, וא"כ כוונתו לכל פרי האדמה שיש שם. ה. בשני המקרים אסור לקרוע נייר טואלט בשבת או לחתכו. הרוצה להשתמש בנייר טואלט בשבת ישתמש רק בניירות חתוכים מע"ש.