דילוג לתוכן העיקרי

מלך המשיח וברכת הגפן

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי הלוי שליט"א,
1) הלכות תשובה פרק ט, הלכה ט: לפי שבאותן הימים תרבה הדעה והחכמה והאמת -- שנאמר "כי מלאה הארץ, דעה את ה"' (ישעיהו יא, ט), ונאמר "ולא ילמדו עוד, איש את רעהו ואיש את אחיו" (ירמיהו לא, לג), ונאמר "והסירותי את לב האבן, מבשרכם" (יחזקאל לו, כו). מפני שאותו המלך שיעמוד מזרע דויד בעל חכמה יהיה יתר משלמה, ונביא גדול הוא קרוב ממשה רבנו; ולפיכך ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה', ויבואו כל הגויים לשומעו, שנאמר "והיה באחרית הימים, נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים" (ישעיהו ב, ב). "לפי רבינו המלך המשיח אמור להיות נביא גדול" הלכות מלכים ומלחמות פרק יא, הלכה ח: ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה'-- הרי זה בחזקת שהוא משיח: אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל -- הרי זה משיח בוודאי. "רבינו לא כתב, כאן, שהמלך המשיח אמור להיות נביא גדול" הלכות מלכים ומלחמות פרק יב, הלכה ו:בימי המלך המשיח, כשתתיישב מלכותו ויתקבצו אליו כל ישראל, יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו, שנאמר "וישב מצרף ומטהר. . ." (מלאכי ג, ג). ובני לוי מטהר תחילה, ואומר זה מיוחס כוהן וזה מיוחס לוי, ודוחה את שאינן מיוחסין לישראל: הרי הוא אומר "ויאמר התרשתא להם. .. עד עמוד כוהן, לאורים ולתומים" (עזרא ב, סג). הנה למדת שברוח הקודש מתייחסין המוחזקין, ומודיעין המיוחס. ואינו מייחס ישראל אלא לשבטיהם, שמודיע שזה משבט פלוני וזה משבט פלוני. אבל אינו אומר על שהן בחזקת כשרות, זה ממזר וזה עבד -- שהדין הוא שמשפחה שנטמעה, נטמעה. "רבינו ציין כאן שהמלך המשיח אמור להיות איש שעליו שורה רוח הקודש" הלכות יסודי התורה פרק ז, הלכה ב: אדם שהוא ממולא בכל המידות האלו, שלם בגופו, כשייכנס לפרדס ויימשך באותן העניינות הגדולים הרחוקים, ותהיה לו דעת נכונה להבין ולהשיג, והוא מתקדש והולך פורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן, והולך מזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטילים, ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו, אלא דעתו תמיד פנויה למעלה, קשורה תחת הכיסא, להבין באותן הצורות הקדושות הטהורות, ומסתכל בחכמתו של הקדוש ברוך הוא כולה מצורה ראשונה עד טבור הארץ, ויודע מהם גודלו -- מיד רוח הקודש שורה עליו. "רבינו לימד אותנו, כאן, שרק על נביא שורה רוח הקודש" אני מבין מדברי רבינו במקומות אלו במשנה תורה שהמלך המשיח יהיה נביא גדול בישראל ללא שום ספק, האם הבנתי נכון?
2) בתלמוד המנוקד מכתב ידו של חכם תימני ידוע, בברכה "בורא פרי הגפן" המילה "גפן" מנוקדת בפתח, פתח, בלי שום קשר למילה "גפן" המופיע בקמץ פתח בתורה, בסופי פסוקים. ובכול זאת רוב העולם נוהגים לאומרה בקמץ פתח מכיוון שהיא בסוף הברכה כאילו אין שום הבדל בין שפת חז"ל לשפת התנ"ך. אם - כן, כיצד נכון לברך את הברכה הזאת? בברכת התורה, אליעזר

תשובה

1. מלך המשיח יהיה נביא גדול, ורבינו בהלכות מלכים סמך על דבריו בהלכות תשובה. וגם בפיהמ"ש, סנהדרין, א, ג, כשהתייחס לחידוש הסנהדרין כתב רבינו, שאין מלך המשיח כנביא רשאי לחדש הלכה, ולהורות שאפשר לבחור לסנהדרין בלי סמיכה. ולכן, הוא המציא את הרעיון הנפלא שלו, שהסכמת כל חכמי א"י שווה לסמיכה. ורעיונו זה כתב גם במשנה תורה, סנהדרין.
2. במובן הדקדוקי אין הבדל. העניין הוא עניין של מסורת, וגדול הוא כוחה של המסורת. ואנו נוהגים לומר גָפן בקמץ.