דילוג לתוכן העיקרי

אישה נאה (במעשים?) לבעלי

שאלה

כבוד הרב שלום וברכת מועדים לשמחה! כתבתי השאלה לפני ימים מספר, אך אני חוששת שהייתה לי תקלה והיא לא נתקבלה. בכל אופן - לא דחוף. אני נאה, אך לא יפהפייה... זה עמו אני מיועדת להינשא הוא בחור טוב ובעל מידות, ב"ה. הוא אוהב אותי כפי שאני. אולם מספר פעמים העיר באוזניי, כי אף כי אני נאה בעיניו, היה שמח לו הייתי עוברת ניתוח פלסטי באפי... יש לי אף "יהודי"... כילדה, הצטערתי על מראהו של אפי וחשתי מכוערת. ואולם עם הזמן, כשהתבגרתי, סוף סוף השלמתי עם הדבר, הבנתי כי כמו בסיפור האגדה של חז"ל, את ה"כלי המכוער" שלי יצר הקב"ה, ואם כן מדובר בבריאה "מושלמת", ואף הייתי גאה בהרגשתי הטובה הזו. מלבד זה, חשבתי לעצמי שאם בזמן השואה נרדפו, נטבחו ונרצחו יהודים יקרים הי"ד לפעמים אך בגלל האף הדומיננטי הזה, מי אני שאבקש לשנותו? כמו כן חשבתי שאולי זהו ניסיון מאת ה' לראות האם אקבל את העניין? וכן כיצד זה אחנך את ילדיי ללכת "אחרי הזרם" על מנת להיראות "נורמלי" ולעבור ניתוחים כואבים ושיגעונות נוספים על ענייני שקר החן והבל היופי? ועוד כהנה מחשבות. עד שסוף כל סוף הייתי שלימה עם עצמי, הרי שבעלי לעתיד ציין באוזניי מספר פעמים כי ימצא אותי יפה יותר לו אשנה מראהו זה.
א. האם קיימת בעיה הלכתית ו/או אמונית בניתוח פלסטי שנעשה לצורכי אסתטיקה בלבד? (אדגיש כי אין זה תנאי מצדו לנישואינו, אלא בקשת בעלי - לעתיד בלבד).
ב. האם עליי לעשות כמיטב יכולתי להיראות יפה בעיני בעלי, ולו על מנת שלא ייכשל ויביט באחרות... לרבות ניתוחים פלסטיים? עד היכן "אישה נאה מרחיבה דעתו"?
ג. האם עליי "לבלוע" את כל מחשבותיי הנ"ל, ולזנוח עקרונותיי כנגד ההחלטה לבצע ניתוח פלסטי, ולעשות רצון בעלי בבחינת "עושה רצון בעלה" או "ואהבת לרעך כמוך" - "שמא ישנאה" של רבי עקיבא?
ד. ואיך אשא פניי בפני ילדיי (שהסיכויים נוטים כך שאף הם יירשו מראה זה...) כיצד אחנכם כי שקר החן והבל היופי, אם אימם שלהם יוצאת מגדרה להיראות טוב יותר, אף בניתוח? אציין רק כי קראתי באתר השו"ת תשובות לשאלות בעניין זה, אך אבקש להעמיק בתהיות אשר העליתי.
תודה לכבוד הרב על תשובתו ואיחולים לחג כשר ושמח

תשובה

הוא טרם נחשב לאישך. והשאלה מהי אישיותו של הבחור ומידותיו, ובאיזו מידה הוא מייחס משקל ליופייך ביחס לאישיותך. כי אם הדגש אצלו יותר על יופי ופחות על אופי, את צריכה לשקול אם הוא האיש הראוי לך. ולגופו של דבר, ניתוח פלסטי כרוך בחבלה ובצער. ואסור ליהודי לחבול בעצמו ולצער עצמו. אך אם הוא סובל מכיעור, או אם "הכיעור" מונע מאישה בישראל למצוא לה בן זוג, רשאית היא לבצע ניתוח פלסטי, רק לאחר שתבטיח, שאין שום סיכון בקיומו. וה' יהא בעזרך.