דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורנו רבינו:
א. מה דין התכלת שטוענים בימינו שזהו אכן התכלת של הציצית?
ב. מה הדין אם בחופה החתן אמר את הנוסח הארמי של "הרי את מקודשת לי" ולא את הנוסח בעברית ("הרי את מקודשת...".)?
ג. מה הדין אם עלה לתורה אדם שאינו הגון (היה מקרה שאדם שנשוי לנוצריה בנישואים פיקטיביים) לקריאת שבת זכור?
ד. מה הדין אם התארחתי בבית שנותנים על הפלאטה בשבת תבשיל יבש או לח? האם מותר לי לאכול מתבשילים אלו?
בתודה ובהערכה רבה.

תשובה

א. עיין בדביר מורנו הרב יוסף קאפח על הרמב"ם, ציצית, ב, ב, אות ו, התנאים שאם יתמלאו במחקר זה או אחר, והיה בטוחים שגילינו את התכלת:
1. מדובר בחילזון (לא סרטן) שהוא חי ומוארך
2. אותו חילזון הוא דג, שצורתו שהוא מוארך
3. עינו דומה לעין הים, כלומר כשהוא חי, אינו דומה לעין הים.
4. אבל דמו שחור כדיו.
5. עולה אחת לשבעים שנה, כלומר נדיר ביותר, ומתגלה אחת ל... ומה שמתגלה במחקרים הוא שדג סרטן שאין לו את המאפיינים הנ"ל.
ב. אם הוא והיא והעדים מבינים את הנוסח הארמי, הרי היא מקודשת.
ג. אם לא מדובר בתינוק שנשבה בין הגויים, הרי אוי לאותה בושה ואוי לאותה כלימה, וכיצד קורא הוא זכור את אשר זמם עמלק להשמידנו, כשהוא נשוי לגויה, וילדיו ממנה יהיו גויים, ואין לך התבוללות והשמדת עמנו יותר מכך.
ד. אם תוכל בצורה עדינה לבקש אוכל צונן בטענה שאתה צמחוני, או שהתבשיל מזיק לך, תעשה כן. ואם לאו אתה רשאי לאכול, כי האיסור להחזיר לפלטה הוא רק משום עובדין דחול. ולפי שיטתו ההלכתית של המארח אותה פעולה מותרת, והוא שעשה ולא אתה. והנחת התבשיל על הפלטה רק מחממת ולא מבשלת.