דילוג לתוכן העיקרי

עושה שלום בסוף התפילה

שאלה

שלום לרב, מה המנהג המקורי יותר ב"עושה שלום ..." בסוף תפילת השמונה עשרה, האם של התימנים הבלדי המסיימים "וינחמנו בציון ויבנה את ירושלים בחיינו וביימנו בקרוב אמן ואמן" או של שאר עדות ישראל המסיימים " ואימרו אמן"? ואיך ניתן לדעת זאת? למי נאמרת הפניה " ואימרו אמן" בסוף השמונה עשרה? שמעתי תשובה שזה למלאכים, במידה וזה אכן התירוץ האם אין פה בעיה שהתפילה מופנית ל2 רשויות (הקב"ה ומלאכיו)?

תשובה

כל עדה היא בדעה שהנוסח שלה הוא המקורי. דבר אחד ברור, שלגבי נוסח אשכנז וספרד, שאורים ואמרו אמן, יש צורך לבאר אל מי הפנייה. והמג"א, או"ח, סו, סק"ז, ביאר שהכוונה לשני המלאכים השומרים אותו. ולכן, מלבד הקושי למי הפניה, יש קושי נוסף, שאם כדברי המג"א, שהפנייה למלאכים, האם אין בכך תפילה לגבריאל או למיכאל, ובסנהדרין אמרו שלא נתפלל אליהם, רק לה'. ועל רקע קושי זה פירש בעיון תפילה, שבסידור אוצר התפלות, שבקשת הרחמים הוא מאת ה' הקב"ה, שהוא יתברך יפייס עליו את המלאכים, לבל יקטרגו אותו בתפילתו, אלא יאמצו את כוחו ויסייעוהו. וציין שבסידורי רומא ותימן אין נוסחה זו, "ואמרו אמן". וממילא פטורים אנו מכל הקשיים הנ"ל. ואולי דבר זה הוא מדד למקוריות הנוסח שלנו.