דילוג לתוכן העיקרי

ברכו את ה', לפני עלינו לשבח

שאלה

שלום למארי הרב רצון ערוסי השם ישמרהו ויחיהו בכל טוב
ראיתי תשבותו של כבוד הרב באתר מ 2016 שאומר שלפי רבנו הרמב"ם עניית ברכו אחרי שליח הציבור היא ברכה לבטלה.
האם הברכה לבטלה היא של השליח ציבור בפרט או גם של הציבור שעונה אחריו (אם כי השליח ציבור מסיים ב"מבורך" ואולי כך חותם את הרכה)
אודה לרב להסבר מפורט לשיטת רבנו.
ושכרו כפול מן השמים.

תשובה

גם של הש"ץ וגם של העונים אחריו, ובמיוחד הש"ץ.

כי לפי רבינו, אמירת ברכו היא רק בברכה על הקריאה בתורה, או ביוצר בשחרית, או בערבית, ולא יותר.

ורק כשיש עשרה יהודים זכרים, בני חורין, שטרם פרסו על שמע, והם פורסים על שמע ומתפללים כסדרן.

אבל לפי המנהג, שנתלה בשיטת רש"י, אומרים ברכו ליחיד, או ליחידים שלא שמעו ברכו, וגם אומרים ברכו,

כשכל הציבור שמעו ואמרו ברכו, ולא נוסף עליהם שום מתפלל, שלא שמע ברכו.