דילוג לתוכן העיקרי

כללי

שאלה

שלום לרב , תכתב בספר החיים ובספר הזיכרון.
כמה שאלות..
1. לשיטתינו, עניית " ברוך ה המבורך לעולם ועד" בעלינו לשבח, זו שם השם לבטלה? מאחר ואנו לא מהנוהגים לומר עלינו לשבת וברכו.
2. קראתי את פירושו של מארי ל"אין קידוש אלא במקום סעודה" בדברי רבינו והיו לי קשים מאוד, מאחר ואין עוד גדול ישראל כולל הראשונים ובנו של רבינו במהלך הדורות שפירש את האמרה הזאת כמו מארי, והאם מארי נהג כך באמת הלכה למעשה?

3. בראש השנה בשיח ירושלים כתוב שרבינו היה אפילו מתנגד לפיוטים כמו " יעלו לאלף ולרבבה" וכדו, מדוע, והאם באמת אם מבקשים ממני לעלות עליי לנסות להימנע?

4. מאחר ולשיטתינו, ספרי התורה של הספרדים והאשכנזים נמצאים פסולים. ניתן לומר שאין בהם כלל קדושת ספר תורה והם שווי ערך לחומש רגיל? מפשט דברי רבינו נראה שכן. זה משליך על האם לעלות ולברך על הקריאה בספר.

5. בהנחה ולא נכנסתי מנוול בשיער לחג , ואני רוצה לסדר לפני שמחת תורה את המסגרת של הראש והזקן, לא תספורת בראש, רק המסגרת ותיקון הזקן, האם מותר רק של הזקן? או אפשר גם הראש.

6. על יין מבושל ושהוסיפו לו סוכר ותוספות וכדו, מברכים שהכל?

7. נטילת אנטיביוטיקה, שהרופא אומר לקחת נגיד כל יום במהלך עשרה ימים, האם אליבא דרבינו מותר לקחת אותה בשבת?

מחילה על מטר השאלות.
תבורך.

תשובה

1. אכן לפי רבינו, זו ברכה לבטלה.

2. מה בדיוק קשה לך בדברי מארי?

3. מארי שואל מבחינה עקרונית אמירת פיוטים אלו, אך לא ביטל את המנהג, ויש סיבות לכך. ואין לנו להחמיר יותר ממנו, אך אתה באופן אישי רשאי שלא לאמרם, בצינעה, בלי הפגנתיות ובלי מחאה. 

4. לענ"ד, כל ספר תורה, שנכתב לפי מסורת מסוימת, הוא כשר לאותה עדה, כך אני מבין את תשובת הראב"ם.

5. תיקון הזקן - כן.

הראש - לא.

6. כן.

7. כן.