דילוג לתוכן העיקרי

ועדת קליטה ביישוב דתי - דיני ממונות

שאלה

ב"ה
שלום וברכה,
האם ישנו צד של תביעה ממונית מוצדקת לבעל נכס ביישוב דתי קהילתי אשר ועדת קליטה ביישוב מונעת ממשפחה המעוניינת לשכור או לקנות את נכסו להתקבל ליישוב ללא נימוק מוצדק ?
המשפחה המעונינת שומרת תורה ומצוות ומתאימה לצביון הדתי , ללא בעיות ממוניות או בעיות חברתיות כל שהם והצדדים הגיעו להסכמה וחתמו על חוזה .
ועדת הקליטה מטילה קנס בסך 6000 ש"ח לשנה על בעל נכס שמשכיר את נכסו למשפחה שלא עברה ועדת קליטה, מונעת מתן תא דואר ומונעת אמצעי לפתיחת שערי היישוב הננעלים בערב .
יש לציין כי עצם קיומה של ועדת הקליטה מוסכם באופן עקרוני על כל תושבי היישוב כולל בעל הנכס השואל אך הועדה מפלה ודוחה משפחות מתאימות ללא נימוק בכתב או בעל פה ובכך הנכס עומד ריק למרות הביקוש הגדול.

שאלה שנייה באותו ענין היא האם לשוכר ישנה תביעה ממונית נגד ועדת הקליטה כאשר הוא חתם על חוזה בו הקנסות שיוטלו על בעל הנכס ישולמו על ידו באם אינו עובר ועדת קליטה, זאת לאחר שהבין כי ישנה הצדקה לקיומה של ועדה שכזו שתפקידה לדחות את מי ששייפר את הצביון הדתי של היישוב בחילול השבת או שאינו מסוגל לשלם את מסי היישוב וכדומה ומכיוון שהוא עומד בכל הקרטריונים ההגיוניים הללו הסכים להתנות את החוזה באישור ועדת הקליטה ?

תודה מראש על זמנכם ועל האתר המועיל.

תשובה

אי אפשר להתייחס לשאלה חשובה כזו בלי להכיר את התקנון של היישוב, ואת התקנות של ועדת הקליטה, ומבלי לשמוע אותם.

מבחינה עקרונית, ייתכן שהתקנון בכלל ותקנות הקליטה הן בסדר, ובאמת אותה משפחה אינה מתאימה, וייתכן שהתקנון או התקנות אינן בסדר, כגון שהן מפלות וכיו"ב, ואז כדאי לפנות לרבנים, שאותו בני יישוב כפופים להם, כדי שיתערבו שבני היישוב יתקנו את התקנון או התקנות, כדי שיתאימו להלכה, ויתכן שהתקנון והתקנות בסדר, אלא שחברי ועדת הקליטה ח"ו לא נהגו כשורה עם אותה משפחה, במקרה כזה יש להזמינם לדין תורה.