דילוג לתוכן העיקרי

תפלה ברגלים יחפות

שאלה

לק"י יום ה' ז' אב ה'תשע"ו לב"ע ב'שכ"ז לשטרי

שלום רב לכבוד תורתו,

"שמונה דברים צריך המתפלל להזהר בהן ולעשותן... ותיקון המלבוש" (תפלה פ"ה ה"א)
"תיקון המלבוש כיצד? מתקן מלבושיו... ולא ברגלים מגולות אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבית הרגלים" (תפלה פ"ה ה"ה)

ידועים הדברים שאבותינו נע"ג נהגו להתפלל ולשבת בבית המדרש ברגלים מגולות ללא נעלים, משום שדרך כבוד היא, שהנעל הוא חפץ בזוי, ועל כן חלצו מנעליהם בבתי כנסיות ובבתי משתאות, "וכן נהגו אבותינו בתימן להכנס לביהכנ"ס בלי נעלים, וגנאי גדול הוא להכנס שם בנעלים" (תפלה פ"ה ה"ה ציון יב'), וכן היה גם המנהג הארצישראלי הקדום, כדאיתא בירושלמי: "יהודה ברבי עאל לכנישתא, שבק סנדלוי".
אך בימינו, לא מכובד ללכת אפילו בפני שאר בני אדם ברגלים מגולות, וכ"ש לפני הגדולים. ואם כן, לפי ההלכה הפשוטה אסור להתפלל ללא מנעלים.

נתעוררתי לשאול, מכיוון שראיתי זקנים שכאשר יושבים בבית הכנסת, בשיעור ובתפלה, חולצים נעליהם במקומם, ויושבים ולומדים ומתפללים יחפים, ואף מרימים רגליהם מן הרצפה ומקפלים תחתם.

שאלתי היא, האם אפשר להתפלל ללא נעלים בצנעה (בתפלת יחיד, או בציבור ידועים ומודעים), כי עז רצוננו לשמור על מנהגי אבות לבל ישתכחו, וכעת מנהג ארצישראלי קדום זה נקשר למוסלמים, וכמו שכתב מארי בהקשר לרחיצת רגלים: "בכל אופן אין שחר לדברי המהבילים הטוענים כי רבנו הושפע חלילה במִלת ורגליו ממנהגי ערב" (תפלה פ"ד ה"ג ציון ה'). ואולי אף יהיה ניתן ו ר צ ו י להתפלל בלי נעלים ב פ ר ה ס י א על מנת לפרסם מנהג חשוב וקדום זה.

ועוד, האם משום כבוד בית הכנסת ניתן לשבת בבית הכנסת בשעת התפלה והלימוד ברגלים מקופלות, כמו שנהגו בתימן, או כמו שנהג מהרי"ק בלימודו בביתו בארץ ישראל.

בתשעה באב מנהגנו לישב על רצפת בית הכנסת על שטיח או מזרון דק ביותר (ולא כמנהג שאר עדות על ספסלים נמוכים), וכאשר יושבים כך ב'ישיבה מזרחית', הטלית מכסה את כפות הרגלים. האם ניתן לחלוץ אז את הנעלים ולנעלם רק כאשר מתגלות הרגלים? או שאפשר לומר שמותר בכלל בכל התפלה לאות אבילות (ובנוסף, 'לנצל' זאת כדי לקיים שמץ מן המנהג).

לאחר שפרסתי את הסוגיא והטיעונים, אקבץ את הנקודות למספר שאלות:
1) האם אסור / ניתן / רצוי להתפלל ללא מנעלים בצנעה? ומה הדין בפרהסיא?
2) האם אסור / ניתן / רצוי לשבת יחפים בבית הכנסת, משום כבוד בית הכנסת (לאו דוקא בשעת התפלה)?
3) האם אסור / ניתן / רצוי להתפלל ברגלים מקופלות בצנעה? ומה הדין בפרהסיא?
4) האם אסור / ניתן / רצוי לשבת ברגלים מקופלות בבית הכנסת, משום כבוד בית הכנסת (לאו דוקא בשעת התפלה)?
5) האם אסור / ניתן / רצוי להתפלל ללא מנעלים בתשעה באב במקרה שהרגלים מכוסות בטלית?
6) האם אסור / ניתן / רצוי להתפלל ללא מנעלים בתשעה באב בכלל?

ברוך תהיה ותתברך בכל מילי דמיטב

תשובה

הדין הוא שלא יתפלל ברגליים מגולות במקום שהמנהג שלא לעמוד בפני גדולים ברגליים מגולות. וזהו המנהג כאן בזמננו, אבל שלא בשעת תפילה, אין איסור.

ובתשעה באב אנו מתפללים ברגליים מגולות מדין אבלות.

אין איסור לשבת בישיבה מזרחית בבית הכנסת, גם בשעת התפילה.