דילוג לתוכן העיקרי

ברכת הכובאנה

שאלה

ברצוני לברר אצל כבוד הרב שליט"א מה יש לברך על כבאנה בשיעור קביעות סעודה? מארי זצ"ל נטתה דעתו לברך המוציא וברהמ"ז, אך הביא בספר ברכת ה' להרב משה הלוי זצ"ל לברך מזונות ועל המחיה אף בקביעות סעודה. כמי נראה יותר להלכה?

תשובה

לענ"ד כדעת מארי ז"ל שברכתה כקביעת סעודה, המוציא וברכת המזון.

עיקר הטענות של הללו שצידדו לברך לעולם מזונות, בגלל שהכובאנה נאפית כקדירה סגורה:

א. קדירה סגורה - אינה בישול. בישול רק במים או בנוזל רב על דרך ובשל מבושל במים.

ב. טענו שהכובאנה לא רואה פני האש. גם האופים במחבת גלויה, על האש, אין הפת רואה פני האש.

ג. גם האופה פת גמורה בחמה, פטורים מן החלה, וברכתה המוציא.

ועוד נימוקים תוכל לשמוע באתר נצח קהילת ישראל באודיו בהלכה יומית.