דילוג לתוכן העיקרי

מסרק בשבת

שאלה

שלום לכת"ר. האם עפ"י דעת הרמב"ם מותר לאישה לסרק את שערה במסרק כדי לסדרו? (לא גודלת ופוקסת) אם לא תמיד זה משיר לה שערות ואין כוונתה לכך. אמנם השו"ע (ש"ג) פוסק שאסור, אך נראה שעפ"י הגדרת הרמב"ם זה לא פסיק רישה, ואולי ניתן להוכיח שמותר ממערב דבר המשיר עם דבר שאינו משיר, ומותר לשפשף בו ידיו. האם מותר למעשה, ומה נהגו בפועל בתימן? ויורנו מדרכיו

תשובה

דין הסירוק במסרק בשבת תלוי בשערו של המסתרק ושל המסרק. אם שערך סבוך ומקורזל, והמסרק קשיח, הרי זה פסיק רישיה, שישיר שיער, ואע"פ שלא ניחא ליה, יאסר מדרבנן.

ואם שערו אינו סרוק, או המסרק אינו קשיח, ואין פסיק רישיה שישיר שיער, מותר. כי גם לא ניחא ליה, שנושר שערו המחובר לראשו.