דילוג לתוכן העיקרי

הדלקת נרות חנוכה

שאלה

לרב ד"ר ערוסי שלום,
האם צריך לברך ברכת "שעשה ניסים" בכל פעם שרואה חנוכיה דלוקה, שהרי כתב הרמב"ם (מגילה וחנוכה, ג, ד, גרסת ר"י מקבילי ע"פ מוהר"י קאפח, וכן ביד פשוטה למוהר"נ רבינוביץ) "...וכל הרואה אותה- מברך שתיים:"שעשה ניסים לאבותינו" ו"שהחיינו". ובשאר לילות... והרואה מברך אחת...", וכתב מוהר"נ רבינוביץ (על אתר): "דעת רבינו היא שניתן לברך גם על ההדלקה וגם על הראיה כמה פעמים בלילה אחד, כל שיש בו פירסום נוסף" .
ומביא שם ש: "כך השיב לשואל (מהדורת בלאו סי' רכב, עמי 395 ) :
שאלה: ומה יאמר אדוננו בדבר מי שהדליק נר חנוכה וברך עליו וחזר והדליק (נר)חנוכה אחר או ראהו, היחזור ויברך על הדלקתו או על ראיתו, וכן פעם אחר פעם, אם לאו?
תשובה : הדבר בזה תלוי בכוונת המברך כמו בשאר הברכות , אם היתה כוונתו להדליק נרות הרבה זה אחר זה, ברכה אחת לכולם, ואם ברך והדליק ואחר כך נזדמן לו נר אחר להדליק, יברך ברכות אחרות, וכן אפילו נזדמנו לו מאה זה אחר זה . וכך הדין בברכת הרואה...".
האם צריך לנהוג כך להלכה ולברך על כל חנוכיה שראה, אע"פ שאראה מאות חנוכיות?
תודה רבה,

תשובה

אם הוא גר במקום ישוב שבו רבנים מדליקים נרות חנוכה בזמן, ואם הוא ידוע שיסתובב באותו ישוב בזמן הדלקת נרות והוא יודע שיראה נרות חנוכה, ההנחה היא שברכת שעשה נסים לאבותינו, בביתו, כוחה יפה גם לראיותיו הנוספות באותו ערב.

אבל אם לא היה מתוכנן לצאת, ולפתע נזקק לצאת, וראה נרות חנוכה, ההנחה היא שלא התכוון לפטור ראיותיו הנוספות בברכתו ויחזור ויברך.

וכן על זו הדרך.