דילוג לתוכן העיקרי

מאכלות אסורות

שאלה

לכבוד הרב שלום

רבינו במאכלות אסורות פרק ג הלכה י-כותב : "אבל בימי חכמי המשנה גזרו על גבינת הגוים ואסרוה מפני שמעמידין אותה בעור הקבה של שחיטתן שהיא נבלה "
מורי בהערה י"ז מביא את דברי רבינו בפירוש המשנה ע"ז פרק הלכה .. " וסבת אסור גבינה של גוים שמא יעמידנה בעור קיבת נבלה לפי שגם הוא מעמיד וידוע כי שחיטת הנכרי נבלה ואם העמיד בעור קיבה נאסרה אותה הגבינה .. " בהמשך כותב רבינו " אבל קיבת הנבלה עצמה הרי היא מותרת לפי שהיא פירשא בעלמא .. ולפיכך מותר לנו לקנות קיבת הגויים ולהעמיד בה את הגבינה "
בבורותי איני מבין איך 2 הציטוטים הנ"ל מסתדרים בראשון משמע שאסור להעמיד בקיבה של נבלה ובשני שקיבת הנבלה לא אסורה .
שאלה נוספת מדוע היה חשוב לרבינו לכתוב שבימי חכמי המשנה גזרו על גבינת גוים .? אני שואל כי ניתן לאמר שבתקופה ההיא גזרו כמין גזרה זמנית שכל עוד אופן הגיבון לא ישתנה הגזרה עומדת אך אם ישתנה אינה עומדת ..

בלא קשר לדברים הקודמים רציתי לקבל עצה מכבוד הרב .
אני בחור צעיר נשוי שבזמנו הפנוי משתדל ללמוד רמבם . קניתי את ההוצאה של מורי ואני לומד על הסדר , כדי להשלים את הלימוד אני שומע את הרב עונה לשאלות באודיו בנושא שאני לומד כדי לחדד את הדברים לעיתים אני נתקל במבוכה גדולה ואיני מבין את ההלכה כראוי תהיתי אם הרב יכול להמליץ לי על ספר שמבאר את הרמבם לפי שיטתנו
תודה רבה
חודש טוב

תשובה

ניתן להפוך מחלב לגבינה ע"י תכולת הקיבה, משום שיש בה חומצות, וגיבון כזה מותר אפילו בתכולת קיבה של נבילה, כי התכולה ההיא בבחינת פרש, כלומר פסולת, מאוסה, בלתי אכילה, ואינה אסורה, ואינה אוסרת.

אבל ניתן להפוך מחלב לגבינה, ע"י נתינת עור של קביה, ואם העור הוא של נבילה, כלומר עור קיבה של גוי, הגבינה אסורה, בגלל איסור נבילה.

וחכמי המשנה גזרו על גבינת גויים, בגלל שבימיהים נוכחו לדעת, שהיתה תופעה, שהגויים מגבנים את החלב ע"י עור קיבת נבילה.

ולכן רבינו ציין הטעם ואת הזמן, כדי שנדע שאיסור זה הוא מדרבנן, מכח גזירת בי"ד שמוסמך לגזור גזירה.

יישר כוחך שאתה עוסק במשנת רבינו, כי משנת רבינו היא תורת חיים, שמביאה לתכלית וחיי עולם נטעה (את התורה) בתוכנו.

ואם יש לך שאלות או ספקות גם מההלכות היומיות שלח שאלותיך ונשתדל להשיב, אם נדע להשיב.