דילוג לתוכן העיקרי

ברכת הציצית ופתיל תכלת

שאלה

לכבוד מו"ר שלום רב

קיבלתי בשמחה את תשובתך בנושא טלית קטן ועדיין קשה לי: מדוע אין לברך על טלית קטן על מצוות ציצית. הרי מן התורה, החיוב הוא להטיל ציצית בבגד בעל ארבע כנפות ואין ציווי דווקא להתעטף בציצית והרי טלית קטן הוא בגד בעל ארבע כנפות המחוייב מדאורייתא בציצית ואם כן מדוע המברך עליו על מצוות ציצית ברכתו לבטלה?

ושאלה נוספת: מדוע בזמן הזה אנו מעדיפים לא להטיל פתיל תכלת בציצית למרות שיש היום יכולת להפיק צבע תכלת ויש חוקרים שהצליחו להתחקות אחר החילזון שממנו מופק הצבע (ואף רואים יחידים שכן מטילים פתיל תכלת בציצית). מה המקור ההלכתי להכשיר ציצית שכל הפתילים שלה לבנים בעוד שהתורה מצווה במפורש: "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת"?

בברכת התורה
אבישי קארו

תשובה

נכון שמצווה לתלות חוטי ציצית בכנפות בגד שיש לו ארבע כנפות, אבל רק בבגד שהוא כסות, לא בסדין שאינו כסות. וכסות שאמרו, פירשו חז"ל דווקא כסות שיש עמה עיטוף הראש והכתפיים, אבל כסות שאין בה אפשרות עיטוף הראש והכתפיים, רק דרך לבוש על הגוף, כמו גופיה, אין חובה להטיל חוטי ציצית בבגד כזה, אף שהוא בן ארבע כנפות, ולכן אנשי כנסת הגדולה תיקנו ברכה, אשר קדשנו... וציוונו, "להתעטף" בציצית. ולפי רבינו, אין שום היתר לשום חכם מישראל לייצר נוסח ברכות, רק אנשי כנסת הגדולה, בעוד שחכמי אשכנז נהגו לייצר נוסחאות ברכות, וביניהן, הברכה על טלית קטנה, "על מצוות ציצית".