דילוג לתוכן העיקרי

שבת

שאלה

בישול בשבת ע"י השמש.

שלום לכבוד הרב וחג אורים שמח.

בעת שעור תורה בשבת בכולל בררתי את הנושא לגבי דוד שמש ושימושו לבישול בשבת. תשובת ברב היתה שקולט שמש ע"פ הפוסקים דינו חמה ולא תולדת חמה.אך לא הבנתי את תשובתו.

1) אם ברצוני לערות על אבקת מרק מים חמים מקולט דוד שמש בכדי לבשלם האם מותר? והאם יש קשר אם זה כלי ראשון או שני?
הרי אם קולט שמש דינו כחמה ממש אזי לא שייך לומר שזהו בישול לפי הבנתי.משום שאנו אש.

2) קולט שמש סולארי (חשמל) מה דינו בשבת לגבי בישול או להפעלת מאוורר לדוגמא? האם קולט השמש הסולארי הוא חמה או תולדה? ומה כן מותר בשימושו?

3) יש בחו"ל תנורי בישול ע"י חום השמש בלבד! כלומר קופסה אשר סוגרים אותה עם זכוכית ומשהים שם הסירים עד לבישולם.כלומר אותו עקרון של קולט דוד שמש של מים חמים. מה דינו בשבת של תנור זה? האם מותר להכניס לתוכו בשבת אוכל לא מבושל ולסגור עליו עם הזכוכית? (ראה דוגמא ביוטיוב בקישור)

http://www.youtube.com/watch?v=6903NdRVCYo

4) האם זכוכית מגדלתהמכוונת לשמש לשם בעירה דינה חמה או תולדת חמה?

בתודה טל יותם. חג אורים שמח.

תשובה

א. המים התחממו ישירות מן החמה, ולא מן הצינורות, ולכן דינם כחמי חמה, ולא כתולדות חמה, משום כך אין איסור להשתמש במים אלו בשבת, אע"פ שבינתיים זורמים מים צוננים ומתחממים, כי כאמור, המים מתחממים ישירות מן החמה, ולא מן הצינורות.

אולם, מחבת שנתחממה בחמה בשבת, או מים שהתחממו בחמה, בשבת, אף שלא היה איסור לחממם בחמה, הם עצמם, אחרי שהתחממו, בחמה, כבר נחשבים לתולדות חמה, ולכן אין לבשל בהם בשבת, איסור מדרבנן. ואם האבקת חלב, לא נתבשלה לפני שבת, אסור לבשלה, בכלי ראשון של מים שנתחממו ע"י החמה.

ב. אליבא דאמת שאני צריך ללמוד עניין זה, כיצד הוא פועל, לפי שעה נראה שכל שהקולט יצר אנרגיה חשמלית, אפילו אם הוא בבחינת חמי חמה, הרי החשמל דינו או תולדות חמה, או אש, תלוי בשימוש בו, ולכן אסור להשתמש באותו חשמל בשבת, לדוגמה, זכוכית מגדלת שהיתה מונחת מע"ש בשדה של עשבים, ובשבת בגלל החום, הזכוכית מגדלת יצרה ניצוצות אש, והעשב דולק, אף שעד לשלב זה לא נעברה עבירה, אבל אסור להשתמש באותה אש, בשבת, אף שהגורם לאותה אש, היא החמה.

ג. טרם התוודעתי לכך. כשאקבל חומר בעניין אדון. לפי שעה רק אומר, שאם מכשיר זה פועל כמו חימום מים בדוד שמש, ממש, מותר.