דילוג לתוכן העיקרי

ציבור שפספס לקרוא בתורה

שאלה

שלום כב' הרב,

הנני רב העיר בגוטבורג, שוודיה. הקהילה הזאת במצב קשה מאוד מבחינה דתית, הרבה הרבה התבוללות. הגעתי לכאן לפני שנה ובע"ה משתדל לאט לאט להרים את קרן התורה. הקהילה בעקרון קהילה אשכנזית, אך אני הכותב משתדל בע"ה להתנהג עפ"י פסקי הרמב"ם ולרוח פסקיו, ולכן אם יהיו חילוקי דעות בין הפוסקים בענין דלהלן הייתי מאד שמח ללמוד מכב' את השיטות השונות בעניין.

אתמול בבוקר תשעה באב, לא היה מנין בבית הכנסת היחיד שבעיר. (בכלל, כאן בקיץ קשה להשיג מניין כי רוב תושבי העיר יוצאים לבתי הקיץ שלהם ברחבי אירופיה.) לקראת מנחה, תהיתי, אם יהיה מנין במנחה האם עדיף יהיה לקרוא את "כי תוליד" ולהפטיר "אסוף אסיפם" במנחה כיוון שזו הקריאה העיקרית של היום, או שבכל מקרה יש לקרוא את "ויחל" ככל העולם.

כמו כן, נזכרתי שבשבועות היתה לי שאלה דומה, כשלא היה מנין ביום א' בבוקר, ולמחרת תהיתי אם עדיף לקרוא את הקריאה של יום א' כיוון שהיא הקריאה העיקרית של החג, או שיש לקרוא את הקריאה המסורתית ליום טוב שני. (שוב, לצערי, כאן בגלות, כשחל חג באמצע השבוע קשה להשיג מנין.)

למעשה, גם במנחה לא היה לנו מנין, אך להבא אני מעוניין לדעת איך ראוי לעשות.

בתודה מראש ובתקווה להצלחת הרב בבחירות לרבנות,

הלל.

תשובה

כלל יהא נקוט בידך, ששיטתו של הרמב"ם לגבי קריאת התורה עבר זמנו בטל קרבנו. קריאה של שחרית רק עד חצות, ולא מעבר לזה, ולכן במנחה יש לקרוא קריאת מנחה לפי מנהג אשכנז (לא רמב"ם). וכן בכל מועד רק הקריאה שנקבעה. ואם עבר הזמן – אין לה תשלומים, וה' יהא בעזרך לקרב את בני הקהילה לעבודתו יתברך.