דילוג לתוכן העיקרי

צירוף למניין

שאלה

לק"י
לכבוד מורנו ורבנו הרב רצון ערוסי שליט"א
יורנו רבנו
א. דין צירוף למניין שתשעה מהצבור עומדים בעזרת הגברים שבבית הכנסת והעשירי בעזרת הנשים כדוגמת בית כנסת הרמב"ם בקרית אונו, האם כיון שהוא נמצא עימם באותו בניין ורואה אותם והם אותו מצטרף או שמא חלק לעצמו רשות אחרת ואינו מצטרף?
ב. בדין חצר גדולה וחצר קטנה שנפרצה המובאת להלכה ברמב"ם בהלכות תפלה פרק ח, האם דין זה בדווקא שנפרצה לאחר בנייתה או שמא הדין הוא גם שנבנתה כך מלכתחלה ולא נפרצה כלל ועיקר?
ג. בדין שהתחיל ש"צ חזרת התפלה, או שמתפללים תפלה אחת בקול רם, ובגלל דוחק השעה אחד מהעשרה היה צריך לצאת, וכעת הם תשעה, פסק רבנו שמסיימים את העניין שהתחילו בו, ובתשובה כתב רבנו שאומר קדושה, ודייק מארי זלה"ה שאינו אומר קדיש תתקבל, מה הדין לגבי ברכת כהנים לדעת רבנו, השתילי זתים נקט כדעת הפוסקים שאינו אומר ברכת כהנים אלא "או"א ברכנו וכו'", מהרי"ץ בשו"ת פעולת צדיק נקט שאף או"א אינו אומר, מהי דעת מורנו הרב בדעת רבנו הרמב"ם.

תשובה

א. לפי רבינו, אין מצטרף כי הוא בחדר בפני עצמו, ואינו כדין חצר קטנה שנפרצה לחצר גדולה.
ב. גם אם נבנתה רק מלכתחילה.
ג. היא חלק מן התפילה, ואומרים אותה בתשעה, ואינה כקדיש שלאחר התפילה. כי היא בתוך התפילה, וחלק בלתי נפרד ממנה.