דילוג לתוכן העיקרי

חדר ייחוד

שאלה

לק"י שלום וברכה לכבוד הרב!

מהו המעמד של "חדר ייחוד" בדרך הנעשית כיום לשיטת הרמב"ם?

בהלכות אישות י,א רבנו פוסק: "הארוסה אסורה לבעלה מדברי סופרים כל זמן שהיא בבית אביה... עד שיביא אותה לתוך ביתו ויתייחד עימה ויפרישנה לו. ויחוד זה הוא הנקרא כניסה לחופה והוא הנקרא נישואין בכל מקום" א)

כלומר, מפשט הלשון של רבנו נראה שהוא מתנה שהייחוד יהיה בתוך ביתו של החתן. וכיום הרי זה לא נעשה בביתו? או שדי ברשותו (שיש לבקש מהאולם להשכיר את ה"חדר ייחוד")? ב) מדוע רבנו כופל בלשונו: "יתייחד עמה, יפרישנה לו"? אולי איני מבין מה הכוונה "יפרישנה"?

ושכרו כפול מן השמים, ויזכה בהרבה כוחות להפיץ מעיינות התורה בדרכו האצילית והמיוחדת!

תשובה

א. כל בית שהוא ברשות החתן לנהוג בו כבעל הבית, ואפילו רק לזמן קצוב, הוא נחשב ביתו לעניין ייחוד, אם בזמן הייחוד אותו בית קנוי לו. יש ומסתפקים בהשכרת האולם, אם בתוך השכרה זו כלול חדר ייחוד, ויש דורשים לעשות מעשה קניין מיוחד לחדר ייחוד.

ב. המקודשת כדת משה וישראל נאסרת על כל העולם, חוץ מן החתן, כאשת איש. אבל טרם הותרה לחתן לנהוג בה כאשתו, בחיי אישות, עד שיכתוב שטר כתובה ועד שיברך שבע ברכות בפני עשרה מישראל, ויתייחד עמה בחדר התייחדות, ובאופן זה יוכל להפריש אותה שתהיה לו כאשתו לכל דבר ועיקר, לרבות חיי אישות.