דילוג לתוכן העיקרי

בדיקת זרע

שאלה

שלום לכבוד הרב,
אני ואשתי מתקרבים לגיל 40, יש לנו ילד 1 ב"ה , כבר כשנתיים מנסים להרות, הלכנו לפרופסור מומחה בתחום הפוריות והוא הפנה את אשתי לבדיקות דם ואותי לבדיקת זרע מלאה. אשתי מסרבת בכל אופן שנבצע את 2 הבדיקות החלופיות המוכרות: לקיחת זרע מגופה וקונדום הלכתי.
מה עלי לעשות, אם ידוע לי שאשתי בכל מחיר לא תסכים שנעשה את האפשרויות החלופיות כמו שציינו, והפרופסור אומר שאני חייב לבצע הבדיקה. אודה לתשובתכם המהירה ככל האפשר. תודה רבה ויישר כוח.

תשובה

אתה חייב במצוות פריה ורביה. המינימום בקיום מצווה זו הוא זכר ונקבה. כמובן אנוס רחמנא פטריה. אבל כל מה שיכול האדם לעשות כדי לקיים המצווה, יעשה. בעניין בדיקת זרע של האיש, אכן יש קושי הלכתי, ויש פוסקים מתירים רק אם חלפו 3-5 שנים בלי ילדים, אבל יש פוסקים שמתירים גם בלי זמן כזה, כי כל כוונתו של האיש היא לבדוק, אם הוא כשיר לפרות ולרבות, או מה ניתן לעשות שיהיה כשיר לפרות ולרבות. זאת אם אין דרך לבדוק את הזרע ע"י שתקיים מצווה עם אשתך, והגניקולוגים ישאבו הזרע ממנה כדי לבדקו. כאמור, אם אין אפשרות כזו, תוכל לסמוך על המתירים ולבדוק, ואיני מבין מדוע היא מסרבת שאתה תיבדק, אם יש לך היתר הלכתי.