דילוג לתוכן העיקרי

ברכות

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה.

אנו מקיימים לימוד קבוע בהלכות עפ"י רבנו עם פירושו של מארי.
ביום שבת האחרון נתקלו בבעיה קלה.
בהלכות ברכות פ"א ה"א הערה ג, מארי כותב כי בדבריו של הכס"מ ישנה סתירה וכותב "וכבר העירו רבים דדבריו בזה סתראי".
ניסינו למצוא את הסתירה שבדברי הכס"N אך לא מצאנו.
שני המקורות שהביא מארי הבנו כי הכס"מ מפרש כמו רבינו כי ברכת על המחיה הינה מדאוריתא.
נודה לרב שיאיר את עינינו.
כל טוב ווישר כוח.

תשובה

עיין בדברי הכס"מ, שם, על הלכה ב' ד"ה וכן מדברי סופרים לברך אחר כל מה שיאכל.
בתחילה כתב שמשתמע מדברי רבינו שיש חיוב לברך מן התורה אחרי אכילת מזון, ומזון כולל כל דבר, חוץ ממים ומלח.
ולפי זה יוצא, שחובה לברך מן התורה על כל שבעת המינים, לא רק על המחיה, אלא גם מעין שלוש, ועל פירות וירקות, הכל מכל כל.
אולם בהמשך דבריו דחה אפשרות זו, בגלל שהפסוק ואכלת ושבעת וברכת נכתב אחרי שבעת המינים. ויוצא שחובה לברך מן התורה, רק אחרי אכילת כל דבר שהוא משבעת המינים, בין דגנים בין שאר פירות, שהן משבעת המינים. ואח"כ דחה גם הנ"ל, וכתב, שחובת הברכה מן התורה רק על אכילת חמשת מיני דגן, ולא על פירות משבעת המינים.