דילוג לתוכן העיקרי

דחוף!! שבת, הפלטה, וחימום

שאלה

לק"י לכבודו הרה"ג רב רצון ערוסי שליט"א שלום, אני מבולבל מאד לגבי חימום בשבת. לזמן רב חשבתי שהלכות הללו היו מזוקקות לי אבל עכשיו אחרי שאני לומד את ההלכות עוד פעם אני מכיר שהנושא לא ברור לי. קראתי כמה דברים שונים - שנראים זה כנגד זה - ביחס לחימום עם פלטה בשבת וחימום בכלל: א. שלפי שיטת רבנו אין בישול אחר בישול לדבר לח, נוזלי, או מוצק. ב. שמותר (לפחות לספרדים אני חושב) להשים אוכלים קרים (שהם מבושלים) ישיר על הפלטה לחמם אותם בשבת. ג. שמארי יוסוף ז"ל כותב שמותר להשים גם מוצק וגם נוזל על פלטה חשמלית בשבת מפני שגזרת חז"ל לא יחול במצב זה. ד. שמארי יוסוף ז"ל גם כותב שאסור לחזור אוכלים מבושלים לפלטה חשמלית אחר לקחת אותם משם לפי שיטת רבנו. אני יודע איך להיות מחמיר בזה אבל רציתי לדעת להבין מה הדין באמת לפי שיטת רבנו ולפי מארי הגרי"ק בבקשה. איך משתמשים פלטה חשמלית בשבת? עם איזה סוגי אוכלים? ואם מותר להשים אוכל מבושל לחמם אותו בשבת, מדוע אסור לחזור אותו בשבת? מה דעת מארי יוסוף ז"ל לגבי שימוש הפלטה חשמלית בשבת? תודה לרב

תשובה

1. שיטת מארי כשיטת רבינו בעניין שימוש בפלטה לשבת, היא פשוטה בתכלית הפשטות. מותר לשים על הפלטה מע"ש, כל תבשיל וכל משקה. אולם אסור לשים בשבת, או להחזיר בשבת לפלטה, שום תבשיל ושום משקה. ואם אדם רוצה לחמם תבשיל שנתבשל כל צרכו מע"ש, יניחו בשבת על גבי מיחם מים או על גבי סיר שיש בו תבשיל המונח על הפלטה.