דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

לכבוד הרב מו"ר שלום וברכה.
יש לי מס' שאלות:
1. גילוי דעת - אני ואישתי וילדיי חיים בדוחק . וברצוננו לתרום להליכות עולם, אך אין בידינו ובקושי אנו מחזיקים את עצמנו. יש לי צער מכך שאיני יכול לתרום כלשהו לבניין משכנכם החדש ואפילו במשהו.
2. אני בעז"ה רוצה ללמוד יורה יורה (ולא בשביל התעודה, באמת שלא)משום שבמסגרת מחייבת: שעות לימוד, תשלום עבור הלימודים, מבחנים וכו', הדבר יכפה עלי ללמוד את החומר בהיקף מלא, בצורה עיקבית וברצינות. ראיתי את הדרישות באתר הרבנות
הראשית ובעוד מקומות וישנם כמה קריטריונים שיכולים למנוע את קבלתי, דוגמת "אישור עבור לימוד בישיבה לפחות 4 שנים", והרי ידועה דרך אבותינו הקדושה - תורה ועבודה. הרי אני צריך להתפרנס ממשהו. האם בזאת יימנע ממני אפשרות ללמוד במסגרת
כזאת? ואיך יהיה אופן הקבלה בעז"ה אצל כבודו ב'בית הליכות עולם' החדש? האם תימני פשוט כמוני יוכל ללמוד אצלך? הרי תוכל לומר: "הנך יכול ללמוד לבד ולהכשיר את עצמך באמצעות רב וכו'". כמו שאמרתי איני רוצה ללמוד בשביל התעודה! אלא שרק
במסגרת כזאת כפי שציינתי לעיל אוכל ללמוד טוב יותר. (היום לצערי התעודה "כביכול"קובעת - אם אין לך תעודה לא ישמעו לשכל מליך).
3. האם כשאומרים "הלימוד/השיעור יהיה לרפואת פלוני / לעילוי פלוני" (במיוחד לגבי אנשים חיים) אין בכך צד של קרדום לחפור בו,, שימוש בכתרה של תורה או לוחש על המכה? הרי ודאי שהלימוד מועיל.
4. במשנה תורה הל' שחיטה פ"ב הל' ז+ט. האם עפ"י לשון רבנו הל' ט': "השוחט והוליך את הסכין ולא הביאה..." יש להבין שלכתחילה צריך הולכה והבאה (גם לפי הל' ז')?
והאם לפי רבנו יש צורך בסכין "כמלוא שני צוארין" בהולכה בלבד או בהבאה בלבד גם לשחיטה רק של הסימנים ללא התזת הראש או רק במקרה של שחיטה והתזת ראש?

תודה לכבודו ויאיר ענינו במאור תורתו.

תשובה

א. ראשית, דאגו לקיומכם. ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה.
ב. עניין זה טעון בירור, פנים בפנים. תוכל לקבוע פגישה עמו בלשכתי, ברבנות קריית אונו.
ג. לא. אין זה קרדום לחפור בו. אלא תכליתו לעורר הלומדים להתפלל על החולה, ולהרבות זכויות ומעשים טובים. וכן לעורר את צאצאי המנוח, ללכת בדרך ה', כי ככל שילכו בדרך ה', זו זכות גדולה למנוח.
ד. או הולכה או הבאה, עיין הלכה י"א, ועיין דברי מהרי"ק, על הל' , אות ח, שכך פירש שיטת רבינו, כפי הכתוב באו"ש, ובמרכבת המשנה.
אין צורך שיהיה סכין "כמלוא שני צואריו". רק למקרה שהתיז ראש הבהמה, עיי"ש במקורות שהביא מהרי"ק.