דילוג לתוכן העיקרי

כמו מי עלי לפסוק?

שאלה

שלום לכבוד הרב!
יש לי כמה שאלות....אני מתחזק עכשיו ברוך ה' ואני תימני ורוצה לדעת איך לנהוג בהלכה ..
1.אבי הוא במקור שאמי אבל אני התחנכתי וגדלתי פחות או יותר בחברה של בלאדים, ואני גם רוצה לננהוג לפי מנהג הבלאדי(שאני חושב שהם המקור),האם יש בכך בעיה?
2.אני מבין שקהילות תימן פוסקים כמו הרמב"ם וחלק מהיתמנים קיבלו עליהם את הפסיקה של מרן השו"ע האם יש בכך בעיה לקבל את פסיקתו של השו"ע ולנהוג כפסיקתו?
3.אני הבנתי "שהמרא דאתרא" של א"י זה מרן הבית יוסף (ר' יוסף קארו), שאלתי היא למה לא ללכת רק לפי השו"ע מה שגם שאחד משלושת העמודי התווך שעליהם מסתמך השו"ע זה הרמב"ם(שקהילות תימן הולכות לפי הרמב"ם)?
4. שאני נוהג כמו הבאלדי כמו הרמב"ם, אז מאיפה אני צריך ללמוד הלכה מאיפה אני צריך ללמוד?מהרמב"ם(משנה תורה)?שולחן ערוך המקוצר(של הרב יצחק רצאבי)?או שיש ספר אחר שאינני יודע)
5.האם יש תועלת בכך שאני לומד שו"ע ומשנה ברורה?או שאין לי ללמוד מה ללמוד משם כי זה לא כמומה מאני נוהג,ועלי ללמוד רק רמב"ם או שו"ע המקוצר?
תודה מראש לר..

תשובה

א. המשך בדרכך, עד שתתחזק ממש ותהיה תלמיד חכמים ואז תבדוק מחויבותך לשאמי. וכן הייתי משיב לבלדי, שחי בקהילה שאמי.
ב. השו"ע הוא כ 75% לקוח מהרמב"ם. השאלה היא אם לנהוג לגמרי כהרמב"ם או קרוב עוד יותר לשיטת הרמב"ם, בזה נחלקו הרבה מחכמי הדורות בכלל, ובתימן בפרט. וכל אחד ינהג לפי רבותיו.
ג. הגר"ע יוסף סבור שא"י היום אתריה דמרן. מהרי"ק ז"ל בדעה שהיא אתריה דהרמב"ם. בפועל, א"י היום היא ליקוטאית וכל עדה נוהגת לפי הפוסק שלה. בימות המשיח קרוב לוודאי שיזדקקו להרמב"ם כי אין פוסק שפסק הלכה למעשה בענייני ימות המשיח, מקדש קרבנות טהרה וסנהדרין וכיו"ב, וההלכה רק כהרמב"ם.
ד. עשה לך רב והסתלק מן הספקות, ועשה לך רב שאתה מצליח להתחבר אליו, להבינו, להעריכו ולנהוג לפי פסקיו.